@article { author = {Mossalanejad, Abbas}, title = {US Comparative Policy toward Iran and the Middle East Security}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {1-20}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {Strategic policymaking and US foreign policy decision making towards Middle East in different historical periods have been accompanied by signs of continuity and change. The reason for this must be seen in the United States' geopolitical and strategic attitude toward Iran. Countries such as Iran have unique characteristics in terms of their strategic position, which minimizes the impact of the political system in decision-making. George Bush Jr, Barack Obama and Donald Trump are among the presidents of America who belong to different strategic traditions, but their behavioral pattern in dealing with Iran is based on indications such as "containment", "Sanction", "asymmetrical action", and "proxy war". Although the intellectual teachings and behavioral patterns of each of the presidents are different, the main strategic orientations of the US in the 21st century are based on signs of "low intense confrontation". To use of social forces to confront the patterns of political behavior and foreign policy of Iran. The support of counter-party groups with Iran in the peripheral environment within the framework of "proxy war" can be part of US strategic policy making in the form of "offshore balancing". The main purpose of this article is to understand the behavioral patterns of that group of US presidents who have had relatively different strategic goals and policies. The main question of the article is: "What kind of strategic policy making model for Iran's presidents in the 21st century has been?" The hypothesis of the paper points to this: "The difference in the mentality of the presidents of the United States in the 21st century has not influenced the strategy of offshore balancing and its policies in the form of low-intense confrontation, proxy war, and containment "The realistic approach has been used in this article.}, keywords = {Proxy war,Strategic policymaking,the Middle East,Iran,US}, title_fa = {سیاست مقایسه‌ای آمریکا در برخورد با ایران و امنیت خاورمیانه}, abstract_fa = {چگونگی تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری راهبردی رؤسای‌جمهور آمریکا در برخورد با ایران و امنیت خاورمیانه براساس نشانه‌های راهبردی حاصل میشود. این‌گونه نشانه‌ها با تغییرات مرحله‌ای روبه‌رو شده و تابعی از ایستارهای ذهنی تصمیم‌گیران و نگرش ژئوپلیتیکی آمریکا نسبت به حوزه‌های مختلف جغرافیایی است. ارزیابی الگوهای رفتاری باراک اوباما، جورج بوش پسر و دونالد ترامپ در مورد امنیت خاورمیانه و الگوهای راهبردی آنان در قبال ایران بیانگر این واقعیت است که آمریکا از سیاست مهار، تحریم اقتصادی، جنگ‌های نیابتی و اقدامات نامتقارن در برخورد با ایران بهره گرفته‌ است. برای اعمال چنین سیاست‌هایی در برخورد با ایران، روسای جمهور ایالات‌متحده از راهبردهایی همانند: «موازنه فراساحلی»، «اقدامات ضدتروریستی» و «نقش‌آفرینی غیرمستقیم در محیط پیرامونی» بهره گرفته‌اند. هدف اصلی مقاله آن است که درک دقیقی نسبت به الگوهای رفتار امنیتی رؤسای جمهور آمریکا در برخورد با ایران و امنیت خاورمیانه به وجود آید. این مقاله با رویکرد رئالیستی و استفاده روش توصیفی و تحلیلی در پی پاسخگویی به این پرسش است که: «مدل تصمیم‌گیری رؤسای جمهور آمریکا در روند امنیت‌سازی منطقه‌ای کدام است؟». نتایج مقاله نشان میدهد که «تغییر در رؤسای جمهور آمریکا صرفاً منجر به الگوهای کنش و تاکتیک‌های متفاوت امنیتی شده و این امر تاثیر بنیادین در راهبرد آمریکا بهجا نگذاشته است».}, keywords_fa = {Proxy war,Strategic policymaking,the Middle East,Iran,US}, url = {https://journal.iag.ir/article_82979.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_82979_02c44621e24b04114cf5646f36a704c8.pdf} } @article { author = {Haji Naseri, Saeed}, title = {States, Culture and Identity Movement in Chaos Geopolitics}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {21-45}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {Modern states generally to use conflict resolution mechanism for control the cultural and identical subjects. Profiling advisory is to eliminate racial and identity sensitivity in law and social enforcement. The analysis of the stop data that is collected and reported, however, is just one component of several elements that must be included. Some of the establishment sections responsibilities characterize a comprehensive approach to examining and understanding the role of race and identity in policing making. Analyzing data regarding complaints, state working with scholars and researchers to review and analyze the policies and practices relevant to racial and identity, trainings pertaining to racial and cultural differences, conducting and consulting evidence based research on bias, and law enforcement, community interactions and making policy recommendations to eliminate racial and identity process. Identity movements in the 21st century have been affected by proxy war and a new form of regional security systems. Regional governments in Europe, the Middle East, and East Asia are rebuilding their identities. Identity has become a new political force that can affect the processes of government action. Strong states have more limited challenges in the context of regional identity crises. Therefore, weak states and inefficient governments require security, competition models and security decisions. The main question in the article is that “regional patterns in the era of geopolitical chaos have a pattern in strategic decision making?” The hypothesis of the article is that “regional states need to increase power, structural correlations, and peripheral interactions in order to secure and coordination themselves.” In this article, Barry Buzan “strong states” approach is used. Strong states can control geopolitical challenges and provide social context for constructive engagement with other actors.}, keywords = {Identity,Chaos geopolitics,Network era,Crisis,Regional cooperation}, title_fa = {دولت‌ها، فرهنگ و جنبش‌های هویتی در ژئوپلیتیک آشوب}, abstract_fa = {دولت‌های مدرن عموماً از سازوکارهای حل و فصل منازعه برای کنترل جنبش‌های فرهنگی و هویتی بهره می‌گیرند. خصومت‌های هویتی و قومی، ریشه در قوانین و الگوی اعمال قدرت بر گروه‌های اجتماعی حاشیه‌ای شده دارد. ساختار و تأسیسات حکومتی در چنین شرایطی تلاش دارند تا درک جامع و کاملی از عوامل نژادی، فرهنگی و هویتی تعارض به دست آورد. روش‌های اصلی مدیریت بحران در عصر جنبش‌های هویتی، مبتنی بر سازوکارهای حکومت‌داری از طریق آموزش و کنترل گروه‌های اجتماعی خواهد بود. جنبش‌های هویتی در قرن 21 تحت‌تأثیر جنگ‌های نیابتی و شکل جدیدی از سیستم‌های امنیت منطقه‌ای قرار گرفته است. دولت‌های منطقه‌ای در اروپا، خاورمیانه و آسیای شرقی در حال بازتولید شکل‌بندی‌های هویتی خود هستند. هویت به نیروی سیاسی جدیدی تبدیل شده که می‌تواند بر روندهای کنش دولت‌ها تأثیر بهجا گذارد. دولت‌های قوی چالش‌های محدودتری در فضای بحران‌های هویتی منطقه‌ای دارند. در ‌حالی‌که دولت‌های ضعیف و ناکارآمد برای امنیت‌سازی نیازمند الگوهای جدیدی از رقابت و تصمیم‌گیری امنیتی خواهند بود. پرسش اصلی مقاله به این موضوع اشاره دارد که «دولت‌های منطقه‌ای در عصر آشوب‌های ژئوپلیتیکی دارای چه الگویی در تصمیم‌گیری راهبردی خواهند بود؟» فرضیه مقاله آن است که «دولت‌های منطقه‌ای برای امنیت‌سازی خود نیازمند افزایش قدرت، همبستگی‌های ساختاری و تعامل پیرامونی خواهند بود». در انجام این مقاله از رهیافت «دولت قوی» باری‌ بوزان استفاده می‌شود. دولت قوی می‌تواند چالش‌های ژئوپلیتیکی را کنترل نموده و زمینه تعامل سازنده با سایر بازیگران را ایجاد نماید. این مقاله با استفاده از «روش نمونه‌پژوهی» و بهره‌گیری از رویکرد تفسیری تاریخی و تکیه بر منابع کتابخانهای و اسنادی تلاش می‌کند تا نشانه‌های رقابت گروه‌های سیاسی و چالش آنان در برابر دولت در حوزه‌های مختلف جغرافیایی مورد سنجش قرار دهد. نتایج نشان می‌دهد که آشوب‌های ژئوپلیتیکی منجر به کاهش قدرت دولت در روند رقابت‌های سیاسی و منطقه‌ای می‌شود.}, keywords_fa = {Identity,Chaos geopolitics,Network era,Crisis,Regional cooperation}, url = {https://journal.iag.ir/article_82980.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_82980_c8cacd83ead9aedbb3260f1eaadd0211.pdf} } @article { author = {shariati, shahrouz and Ghaffari, Masoud}, title = {The Iran-Iraq War: Geopolitical Economy of the Conflict}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {46-61}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {An almost eight years of war complicated socio-economic and political problems in the region like never before. Strategically, the Iran-Iraq war was one of the worst military encounters of the twentieth century which, apart from others, severely threatened the oil interests of the two countries. In other words, the consequences of the conflict were particularly visible on the political economy as the warring sides, which account for one fifth of the world's oil reserves, failed to achieve their real status in the international arena. As this article intends to show, since the victory of Iran could affect the oil interests of the United States and its hardcore regional ally, Saudi Arabia, they left no stone unturned to take advantage of the conflict with their direct or indirect support to Iraq and then abandoning them with deep wounds. The article by using assumptions such as “Political Economy of Conflict” and collecting documentary data from the Iran-Iraq War shows that while the conflict in the short-term caused huge loss of resources to the two countries, it damaged the Iranian political economy adversely. The study concludes that the war deprived both Iran and Iraq not only of their influence in the global oil markets but smashed up their international political economy in the medium term, as well.                                   }, keywords = {Iran,Iraq,war,Oil,Political Economy}, title_fa = {اقتصاد ژئوپلیتیکی منازعه در جنگ ایران و عراق}, abstract_fa = {نیروهای عراق در شهریور 1359 به رهبری صدام حسین به خاک ایران یورش آوردند و جنگی که به مدت 8 سال در منطقه درگرفت، مسائل پیچیده و بی‌سابقه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را برای دو کشور به همراه داشت. از منظر استراتژیک، جنگ ایران و عراق  یکی از بدترین جنگ‌های بین دو کشور در قرن بیستم میلادی بود و صرفنظر از همه خسارات مادی، منافع نفتی دو کشور ایران و عراق را که دارنده یک پنجم نفت بودند را بهشدت تهدید کرد. این جنگ در عمل مانع از آن شد که این دو کشور از منافع اقتصادی و سیاسی حاصل از دارایی‌های ارزشمند زیرزمینی خود بهره‌مند شوند و نتوانند در نظام بین‌الملل آنگونه که باید نقشآفرینی کنند. این مقاله نشان می‌دهد ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی پس از آنکه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید با حمایت مستقیم و غیرمستقیم از رژیم عراق، کوشیدند تا ضمن حفظ منافع نفتی خود درگیری دو کشور ایران و عراق تداوم بیشتری پیدا کند و در پایان نیز این دو کشور را با جراحات عمیق حاصل از جنگ هشت ساله رها ساختند. مقاله حاضر با روش توصیفی و تحلیلی پسارویدادی و کاربست مفروضات نظریات «اقتصاد سیاسی منازعه» و استفاده از داده‌های مستند و تطبیقی نشان می‌دهد جنگ ایران و عراق در کوتاه مدت خسارات اقتصادی فراوانی به دو کشور وارد کرد و در میان مدت نیز اقتصادسیاسی ایران و عراق را دچار آسیب‌های جبرانناپذیرکرده است. مقاله همچنین بر این نکته تأکید میکند که پیامدهای این جنگ نه فقط دو کشور را از اثربخشی در بازار جهانی نفت محروم ساخت بلکه اقتصاد سیاسی دو کشور را از اقتصاد سیاسی بین‌الملل نیز منزوی کرد.}, keywords_fa = {Iran,Iraq,war,Oil,Political Economy}, url = {https://journal.iag.ir/article_82981.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_82981_262a05c24e671cdaffa4fbbe32f1844c.pdf} } @article { author = {Jafari, Hormoz and Jafari Valdanه, Asghar}, title = {Strategic Differences between the US and Saudi Arabia in Arab World (2010-2017)}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {62-83}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {Historically, Saudi Arabia and USA relationship have been based on oil-for-security in which Saudi Arabia supports global energy market stability through its production-export policies and the US guarantees Saudi Arabia security in facing with regional threats. Yet, there were some changes in second decade of the new century. As a matter of fact, USA and Saudi’s relationship in Arab world experienced some rifts during Barak Obama era. In this regard, the two country strategy for coping with revolutionary upheavals in the Arab world which is called “Arab Spring”, especially in Egypt, was among their central divergence causing several challenges between the two countries. Hence, Using Explaining method, in this research, it is aimed to inspect that what factors are resulted in the US and Saudi Arabia strategic differences in Arab World through 2010-2017? The US attempts to adapt with geopolitical changes in international system have been resulted in the US and Saudi Arabia strategic differences in Arab World.}, keywords = {strategy,US,Saudi Arabia,war,Muslim brotherhood}, title_fa = {اختلافات راهبردی آمریکا و عربستان در جهان عرب (2010-2017)}, abstract_fa = {به لحاظ تاریخی روابط آمریکا و عربستان بر مبنای نفت در مقابل امنیت استورا بوده است که بر اساس آن عربستان سعودی از حفظ ثبات بازار جهانی انرژی حمایت کرده و در مقابل آمریکا نیز امنیت این کشور در مواجه با تهدیدهای منطقه ای را تضمین کرده است. با وجود این، تغییراتی در دهه دوم قرن جدید اتفاق افتاده است. در واقع، روابط عربستان سعودی و آمریکا در دنیای عرب طی دوره ریاست جمهوری باراک اوباما دچار گسست هایی شد. در این زمینه، راهبرد دو کشور برای مواجهه با بی ثباتی های جهان عرب که از آن به بهار عربی یاد می شود، بویژه در مصر، در مرکز اختلافات فی مابین دوکشور قرار داشت که منجر به ایجاد چالش هایی بین آنها شد. از این رو، با استفاده از روشی تبیینی، در این پژوهش تلاش بر این است تا عواملی که منجر به اختلافات راهبردی عربستان و آمریکا در دنیای عرب بین سالهای 2010-2017 شده است، شناسایی شود. فرض مورد نظر این است که تلاشهای آمریکا برای انطباق با تغییرات ژئوپلیتیکی نظام بین الملل منجر به ایجاد اختلافات راهبردی بین آنها در دنیای عرب از سال 2010-2017 شده است.}, keywords_fa = {strategy,US,Saudi Arabia,war,Muslim brotherhood}, url = {https://journal.iag.ir/article_82982.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_82982_3c43d713ebfb7efb68fdbacb5bc4e8b5.pdf} } @article { author = {Azizi, Hamidreza}, title = {Russian Arms Trade Approach in the Middle East and North Africa (MENA): Economic and Strategic Aspects}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {84-103}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {This article tries to analyse the goals Russia pursues by trying to develop arms trade with the MENA region and the implications of this approach for the region. The article argues that Russia’s goals can be divided into two general categories of economic and strategic objectives. Although in the short term, the implications of this approach for MENA is fomenting arms race in the region and the increased possibility of proxy wars, this process can in the long term turn into a contributing factor in stabilizing the balance of power in the region between the US allies and anti-American governments. A qualitative method based on the description and analysis of trends has been adopted in this article. Although statistical data on Russia’s arms sales is taken into consideration and analysed here as well, the nature of the study and the basis of final analysis remain qualitative. An inductive approach will has been used in this article and it is tried to take advantage of the collected data in order to achieve a proper pattern for analyzing the objectives and implications of Russia’s arms trade approach in MENA.}, keywords = {Russia,MENA,Arms trade,Arms Race,Proxy wars}, title_fa = {رویکرد تجارت تسلیحاتی روسیه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا: جنبه‌های اقتصادی و استراتژیک}, abstract_fa = {این مقاله درصدد ارزیابی اهداف روسیه از توسعه تجارت تسلیحاتی با منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و پیامدهای رویکرد روسیه در این زمینه برای این منطقه است. این مقاله استدلال می‌کند که اهداف روسیه را می‌توان به دو دسته اهداف اقتصادی و استراتژیک تقسیم‌بندی کرد. اگرچه در بازه زمانی کوتاه‌مدت، پیامدهای این سیاست برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در قالب تشدید رقابت تسلیحاتی و افزایش احتمال وقوع جنگ‌های نیابتی نمود پیدا می‌کند، در بلندمدت این روند می‌تواند به عاملی مثبت در راستای تثبیت موازنه قدرت در منطقه میان متحدان آمریکا و دولت‌های ضدآمریکایی تبدیل شود. در این مقاله، از روش کیفی بر مبنای توصیف و تحلیل روندها بهره گرفته شده است. اگرچه در بحث از فروش تسلیحات روسی، داده‌های آماری نیز مورد توجه و بررسی قرار گرفته، ماهیت پژوهش و تحلیل نهایی همچنان کیفی است. رویکرد پژوهشی این مقاله، رویکرد استقرایی است و بر اساس آن، تلاش شده از داده‌های جمع‌آوری شده به منظور دستیابی به یک الگوی مناسب برای تحلیل اهداف و پیامدهای رویکرد تجارت تسلیحاتی روسیه در خاورمیانه و شمال آفریقا بهره‌گیری شود.}, keywords_fa = {Russia,MENA,Arms trade,Arms Race,Proxy wars}, url = {https://journal.iag.ir/article_135309.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_135309_eef36db5bbac4000ed248aa0e69dfc52.pdf} } @article { author = {Talebi Arani, Roohollah and Ahmadi Lafurak, Behzad}, title = {Return to Geopolitics: The Evolution of EU Policies towards the Middle East and North Africa and Its Implications for the Islamic Republic of Iran}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {104-129}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {Today, an important part of the threats facing the EU comes from its southern neighborhood namely the MENA region. Along with this trend, the EU's approach to the MENA region has been constantly evolving since the end of the Cold War. In this framework, aiming to analyze regions’ policies towards each other during different periods generally, and EU's approach towards MENA in particular, by using an eclectic theoretical model in order to illustrate the relevance, and even growing prominence of geopolitics in 21rst century’s global and regional politics, this article asks “how and why has the EU's policy towards the MENA changed since the 1990s?” To answer this question, by using the proposed theoretical model, the current EU interests and challenges in the MENA are discussed; then, drawing on a historical analysis, it is showed how have intra-regional dynamisms of the EU, interregional dynamisms between the EU and the MENA, and trans-regional developments prevalent on their relations evolved during three recent decades; and the reflection of the EU's "return to geopolitics" in its policies towards MENA are documentarily examined. In other words, the article exemplifies how the EU has changed its policy towards the MENA, from Geo-culture-based to Geo-economics-based, and at last, to Geopolitics-based. Finally, while summarizing the possible research achievements, its implications for the foreign policy of the Islamic Republic of Iran, especially in its relations with the EU, are pointed out. Given that we, on the one hand, have developed a causal model for analyzing regions’ policy towards each other, and on the other hand, have analyzed the EU’s policy documents, drawn on both explanatory and descriptive methods simultaneously.}, keywords = {EU,MENA,Geopolitics,Geo- economic,Geo-culture}, title_fa = {بازگشت به ژئوپلیتیک: بررسی سیر تحول سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال خاورمیانه و شمال آفریقا و الزامات آن برای جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {تحولات سال‌های اخیر، منطقة خاورمیانه و شما آفریقا را در نقطة عطف ژئوپلیتیکی خود قرار داده و بیش از هر زمان دیگری اتحادیة اروپا را به چالش کشیده است؛ تا حدی که امروزه بخش مهمی از تهدیداتی که این اتحادیه فراروی خود می‌بیند از همسایگی جنوبی آن یعنی منطقة خاورمیانه و شمال آفریقا نشئت می‌گیرند. نگرش اتحادیة اروپا به این منطقه از زمان پایان جنگ سرد تا به امروز همواره درحال تغییر و تکامل بوده و به‌نوبة‌ خود به‌واسطة برداشت‌های متفاوت از خود، روابط بین منطقه‌ای و عرصه فرامنطقه‌ای، به سیاست‌های متفاوت و گاه متضاد انجامیده است. این مقاله با استفاده از یک الگوی نظری گلچینی به دنبال تحلیل سیاست های مناطق در قبال هم در دوره‌های مختلف به طور عام، و رویکرد اتحادیه اروپا در قبال منطقه خاورمیانه و شما آفریقا به شکل خاص است و نشان می‌دهد که چگونه اهمیت ژئوپلیتیک در عرصه منطقه‌ای و جهانی بازاحیا شده است. مقاله به دنبال پاسخ به این سوال است که سیاست اتحادیه اروپا در قبال این منطقه از دهه 1990 تا به امروز چه تغییراتی به خود دیده است و دلایل چنین تغییراتی چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، مقاله با استفاده از روش تفسیری و تبیینی و با بهره‌مندی از منابع کتابخانه‌ای، در ابتدا چارچوب نظریِ طراحی‌شده برای سیاست مناطق در قبال یکدیگر را شرح می‌دهد؛ سپس، منافع و چالش های کنونی اتحادیه اروپا در این منطقه را بررسی می‌کند‌؛ و در ادامه در پرتوی چارچوب نظریِ ارائه شده در این نوشتار، یک تحلیل سه‌سطحیِ درباره بازگشت اتحادیه اروپا به ژئوپلیتیک در قبال این منطقه را ارائه می‌نماید؛ در ادامه نیز تلاش می‌شود انعکاس «بازگشت به ژئوپلیتیکِ» اتحادیه اروپا در سیاست‌های آن در قبال منطقه مورد بررسی قرار گیرد. در پایان نیز، ضمن ارایه جمعبندی و ذکر دستاوردهای پژوهشی احتمالیِ این مقاله، الزاماتی که آنها می‌توانند برای سیاستگذاری خارجی جمهوری اسلامی ایران، بویژه در قبال اتحادیه اروپایی داشته باشند، خاطرنشان می‌گردد.}, keywords_fa = {EU,MENA,Geopolitics,Geo- economic,Geo-culture}, url = {https://journal.iag.ir/article_82984.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_82984_850c3e3eb90706116aa89256a7d8c1bd.pdf} } @article { author = {Faghihzadeh Gorji, Hamed and Eslami, Mohsen and Jamshidi, Mohammad Hossein}, title = {Geopolitical Security Environment of Israel and its Identical Others}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {130-148}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {This paper by implicit reference to hypothesis about the characteristics of internal constructive discourse of Israel, based on identical elements and how to create identical others at this society, by using constructivism theory and looking in to relations between these elements and promised land, has been considered the role of geopolitical security environment of Israel due to special historical and geographical situation of this political unit to intensification other building in Israel and its ruling identical discourse and in this regard has overview to Israeli others in region and its security politics, and also has been considered its influence on foreign policy of this regime. According to being special and close society of Israel which is under domination of separative and disjunctive ideological radical Judaism, the main question of this paper is : how the security environment has been influenced on its disjunctive and isolating identity? And how has this effect been? The hypothesis of this paper is although the special security environment of Israel has not been play the main role in decisions and behaviors of other-making of Israel, but it has influenced on reinforcement of these kind of behaviors and has resulted in appearance of special behavior of Israel in foreign sphere and special foreign policy decisions making. Although the theoretical framework of this paper is constructivism theory but it also uses realistic guidelines. The method is used in this paper is analytical-historical.}, keywords = {Israel,Security environment,Geopolitics,other-making,constructivism}, title_fa = {محیط امنیتی ژئوپلتیک اسرائیل و دگرهای هویتی آن}, abstract_fa = {مقاله حاضر با اشاره ضمنی به مفروضاتی درباره ویژگی های درون گفتمانی سازنده اسرائیل، مبتنی بر عناصر سازنده هویتی و چگونگی ایجاد دگر های هویتی در این جامعه، با استفاده از نظریه سازه انگاری و همچنین نگاه به ارتباط این عناصر با سرزمین موعود، نقش محیط امنیتی ژئوپلتیک اسرائیل را با توجه به شرایط خاص تاریخی و جغرافیایی این واحد سیاسی بر تشدید دگر سازی در اسرائیل و گفتمان هویتی حاکم برآن مورد بررسی قرار داده و در این راستا به پردازش اجمالی دگر های اسرائیل در منطقه و سیاست امنیتی این رژیم پرداخته، و تأثیر آن بر سیاست خارجی این رژیم را مورد بررسی قرار داده است. با توجه به خاص بودن و بسته بودن جامعه اسرائیل که تحت سیطره گفتمان ایدئولوژیک جدا سازنده و غیریت ساز یهودیت افراطی قرار دارد، سؤال اصلی این نوشتار این است: محیط امنیتی اسرائیل چگونه در غیریت سازی هویتی آن تأثیر گذاشته؟ و این تأثیر به چه صورتی بوده است؟ فرضیه مقاله هم این است که محیط خاص امنیتی پیرامون اسرائیل اگر چه نقش اصلی را در تصمیمات و رفتارهای دگر سازانه اسرائیل بازی نکرده، لیکن در تقویت این رفتار دگرسازانه بسیار مؤثر بوده و رفتار خاص اسرائیل در محیط خارجی و اتخاذ تصمیمات سیاست خارجی خاص را رقم زده است. اگرچه چارچوب نظری این مقاله نظریه سازه انگاری است، لیکن از رهنمود های واقع گرایانه نیز استفاده شده است. روش به گار گرفته شده در این مقاله نیز تحلیلی-تاریخی است.}, keywords_fa = {Israel,Security environment,Geopolitics,other-making,constructivism}, url = {https://journal.iag.ir/article_82985.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_82985_c30db37596a6bf6fbdc216e30ed74b9d.pdf} } @article { author = {hajiabadi, Morteza}, title = {Failure of Geopolitical and Geo-Cultural Commonalities to Integrate Iran and Central Asian Countries}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {149-164}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {Following the collapse of the Soviet Union, new independent countries of Central Asia and South Caucasus, as a novel geopolitical entity, emerged in the north of Iran with which it shares cultural, historical, linguistic, and religious commonalities. In is a widespread belief that geopolitical factors, common cultural, historical and political elements can foster integration or convergence between countries in a specified region. In this study we argue that despite these commonalities, Iran and countries of the Central Asia have not been able to establish meaningful interactions and consequently, integrate around them. So the main issue that we will deal with is that why Iran and Central Asian Countries, despite Geopolitical factors, Geo-cultural commonalities and Geo-strategic elements, haven’t been able to foster a regional meaningful convergence. Findings of this research contend that in order to create integration and convergence, these commonalities should be translated into mutual values, a shared way of thinking and finally, into mental connectivity. Mental Connectivity can translate all other common factors to a pathway of regional integration. Without such a connectivity, it is somehow impossible to foster a regional integration. There are factors at three levels of trans-regional, regional, and domestic spheres that are on the way of establishing such a mental connectivity.}, keywords = {Iran,Central Asia,Geopolitics,Geo-culture,Mental Connectivity}, title_fa = {ناکامی اشتراکات ژئوپلیتیکی و ژئوکالچری در همگرا ساختن ایران و کشورهای آسیای مرکزی}, abstract_fa = {یک باور عمومی شایعی وجود دارد که مولفه های ژئوپلیتیکی، عناصر مشترک فرهنگی، تاریخی و سیاسی می‌توانند در همگرا کردن کشورهای یک منطقه نقش کلیدی داشته باشند. با وجود چنین اشتراکاتی، ایران و کشورهای آسیای مرکزی در برقراری تعامل های معنادار بر اساس این اشتراکات، و در نتیجه در همگرایی حول محور آنها، ناکام بودهاند. بنابراین مسأله اصلی این مقاله این است که با وجود مؤلفه های ژئوپلیتیکی، ژئوکالچری و ژئواستراتژیکی، چرا ایران و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز در ایجاد یک همگرایی و تعامل معنادار منطقه ای ناکام بودهاند. یافته های این مقاله حاکی از آن است که یک عامل مهم در این زمینه، نبود پیوندهای ذهنی است. برای ایجاد همگرایی، این اشتراکات باید به ارزشهای مشترک، به تفکر مشترک و نهایتاً به پیوند ذهنی ترجمه شوند. پیوند ذهنی می تواند همه مؤلفه های مشترک دیگر را به عواملی برای همگرایی منطقه ای ترجمه کند. بدون چنین پیوندی، شکل گیری همگرایی منطقه ای تقریباً ناممکن است. بحث می شود که عوامل مختلفی در سطوح فرامنطقه ای، منطقه ای و داخلی وجود دارند که مانع از شکل گیری این پیوند ذهنی بین ایران و کشورهای این منطقه شده اند.}, keywords_fa = {Iran,Central Asia,Geopolitics,Geo-culture,Mental Connectivity}, url = {https://journal.iag.ir/article_82986.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_82986_49921e622850277736dfb76094ceb283.pdf} } @article { author = {Nasirpour, Golamreza}, title = {Iran-India Relations with Future Prospects}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {165-187}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {International relations concern people and cultures throughout the world. The complexity scope of the interactions makes international relations a challenging issue. Relations between India and Iran have been deepening with respect to most issues, especially security, energy, and the North-South Transportation Corridor. In January 2003, the two nations signed a number of agreements, including a “Memorandum of Understanding on the Road Map to Strategic Cooperation.” This research paper focuses on India and Iran strategic relationship according to Neorealism theory that emphasizes the importance of the structure of an international system and its role as the primary determinant of state behavior. The aim of this research is to study various components in establishing strategic relations between countries in international system through determining the most important affecting factors such as system, security, and economy in shaping strategic relations. The type of research design is cross-sectional design with quantitative data collected through subjects’ responses to a questionnaire. The results of the research indicate that India and Iran complement each other in the energy sector and share an interest in stabilizing Afghanistan and connecting resource-rich Central Asia to the Indian Ocean. Internationally, the future of India and Iran relations will depend on two factors: how India manages to maintain the right balance between its growing relations with Israel, the US, and GCC countries and on the other hand, what will be the nature and level of Iran’s engagement with India if and when its relations improve with the US and EU.}, keywords = {Strategic Cooperation,Iran,India}, title_fa = {روابط ایران و هند با چشم انداز آینده}, abstract_fa = {روابط بین‌الملل تعاملات اقوام و فرهنگ ها را در سرتاسر جهان مورد توجه قرار می دهد و پیچیدگی دامنه این تعاملات، آن را به یک مسئله چالش برانگیز تبدیل نموده است. روابط جمهوری اسلامی ایران و هند به موضوعات مهمی از قبیل امنیت و انرژی مرتبط است و در همین راستا، در ژانویه سال 2003 توافقات متعددی شامل تفاهم‌نامه نقشه راه همکاری راهبردی، بین دو کشور امضا شده است. هدف از این تحقیق، مطالعه بر روی مؤلفه های مهمی است که بر استقرار روابط راهبردی میان دو کشور هند و جمهوری اسلامی ایران در درون ساختار نظام بین الملل نقش دارند، تا از طریق تعیین و اولویت بندی آنها، چگونگی شکل گیری روابط راهبردی میان دو کشور معین گردد. این تحقیق براساس نظریه نئوریالیسم که معتقد بر اهمیت ساختار نظام بین الملل و نقش آن‌ به عنوان پیش تعیین‌‌کننده رفتار کشورها است، به مطالعه روابط ایران و هند می‌پردازد. نوع تحقیق مطالعه مقطعی با رویکردی کمی است که اطلاعات آن از طریق پرسشنامه، از جامعه آماری شامل کارشناسان حوزه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی هر دو کشور، جمع آوری شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که روابط بین دو کشور مکمل یکدیگر در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی است. کریدور شمال - جنوب، امنیت، انرژی و ثبات در افغانستان از مهمترین مؤلفه‌های مثبت مؤثر بر روابط راهبردی بین دو کشور محسوب می‌گردند. لیکن سیاستهای آمریکا در غرب آسیا بویژه با ایران به گونه‌ای است که بر روابط دو کشور تأثیر معکوس دارد.}, keywords_fa = {Strategic Cooperation,Iran,India}, url = {https://journal.iag.ir/article_82987.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_82987_407869b53de9a1ed2666878d9efce7c0.pdf} } @article { author = {rasooli Saniabadi, elham}, title = {A Comparative Study of China and Iran in the National Security Strategy of the United States of America}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {188-208}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {The main purpose of this paper is to examine the Tramp's grand strategy towards China and Iran as two major actors in the regional order of East Asia and the Middle East. The main argument of this paper is that the " Offshore Balancing " strategy, based on the concepts of "balance of power against China" and "balance of threat against Iran", is the main element of the Tramp strategy based on the National Security Strategy 2017 document in the presidential term. This paper is a descriptive-analytic research with emphasis on comparative approach and its methodology is documentation. The main purpose of this paper is to examine the Tramp's grand strategy towards China and Iran as two major actors in the regional order of East Asia and the Middle East. The main argument of this paper is that the " Offshore Balancing " strategy, based on the concepts of "balance of power against China" and "balance of threat against Iran", is the main element of the Tramp strategy based on the National Security Strategy 2017 document in the presidential term. This paper is a descriptive-analytic research with emphasis on comparative approach and its methodology is documentation.}, keywords = {National Security Strategy,Trump,Balancing,Iran,China}, title_fa = {بررسی مقایسه ای نگاه به چین و ایران در استراتژی امنیت ملی (2017) آمریکا}, abstract_fa = {هدف اصلی این مقاله بررسی الگوی عمل آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ در قبال چین و ایران به عنوان دو بازیگر مهم در استراتژی منطقه ای و استراتژی کلی این کشور در چهارچوب نظم منطقه ای شرق آسیا و خاورمیانه می باشد. استدلال اصلی این مقاله برخلاف نظر برخی از تحلیلگران که مهم ترین ویژگی دکترین سیاست خارجی ترامپ را ابهام و یا تناقض راهبردی می دانند، آن است که استراتژی «موازنه از راه دور» براساس مفاهیم «موازنه قدرت در برابر چین» و «موازنه تهدید در برابر ایران» عنصر اصلی استراتژی ترامپ براساس داده های موجود در سند استراتژی امنیت ملی 2017 و کنش های رفتاری و گفتاری وی درطول دوران ریاست جمهوری اش می باشد. این پژوهش یک پژوهش توصیفی تحلیلی با تاکید بر رویکرد مقایسه ای و روش گرداوری اطلاعات در آن نیز مبتنی بر استخراج داده ها از طریق سند پژوهی می باشد.امید است این مقاله راهگشای کارهای پژوهشی آتی باشد.}, keywords_fa = {National Security Strategy,Trump,Balancing,Iran,China}, url = {https://journal.iag.ir/article_69795.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_69795_98b4b103d9a7a0bde123c5a29ae12501.pdf} } @article { author = {Asgarkhani, Abumohammad and Ghahramani, Mohammad Javad and Ghaderi Hajat, Mostafa}, title = {Geoe-conomic Analysis of China's Foreign Policy}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {209-233}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {The economy is a decisive factor in China's foreign policy. Since the beginning of the reform era, this factor has been the driving force behind China's growth and development. Consequently, the policy of constructive engagement with the outside world, especially the advanced ones, became the focus of its foreign policy. However, since the beginning of the 2010s, China's economic growth has slowed down. Consequently, the country's leaders emphasized the "reliance on domestic consumption" and "outside investment" models in order to maintain the economic growth and preventing the "middle income trap".These developments have had important implications for foreign policy. The most important foreign policy manifestations of them are: to preserve and even strengthen China's commitments to existing financial institutions; to emphasize the role of the market; focusing on Asia;  to strengthen economic relations with East Asia and its geographic West; creating new multilateral economic institutions and initiatives, as well as efforts to maintain and strengthen economic relations with the United States, which has been under pressure during Donald Trump. Therefore, this study is seeking to examine a geo-economic analysis of China's foreign policy based on these new developments.}, keywords = {Geo-economy,Foreign Policy,China}, title_fa = {تحلیل ژئواکونومیکی سیاست خارجی چین}, abstract_fa = {از آنجایی که اقتصاد یک عامل تعیین کننده در سیاست خارجی چین به شمار می رود و با توجه تغییر ماهیت رقابتها در ساختار رقابتی جهان کنونی حول محول مناسبات اقتصادی این مقاله به دنبال تجزیه و تحلیل سیاست خارجی چین بر اساس تحولات جدید از منظر ژئواکونومیکی می باشد. از زمان آغاز دوره اصلاحات، این عامل نیروی محرکه رشد و توسعه چین به شمار می رود. در نتیجه، سیاست مشارکت سازنده با دنیای خارج، به ویژه پیشرفته، به نقطه تمرکز سیاست خارجی چین تبدیل شده است. با این حال،  با کاهش رشد اقتصادی چین از آغاز سال های 2010، رهبران کشور به منظور حفظ رشد اقتصادی و جلوگیری از تله "درآمد متوسط"، "وابستگی به مصرف داخلی" بر "مدل سرمایه گذاری خارجی" تأکید کردند. این تحولات پیامدهای مهمی برای سیاست خارجی داشته  چین در بر داشته است. مهمترین بازنمودهای سیاست خارجی اقتصاد پایه را می توان در گزاره های ذیل خلاصه کرد: حفظ و حتی تقویت تعهدات چین به موسسات مالی موجود؛ تاکید بر نقش بازار؛ تمرکز بر آسیا؛ تقویت روابط اقتصادی با شرق و غرب جغرافیایی آسیا؛ ایجاد موسسات و طرح های چندجانبه اقتصادی جدید و همچنین تلاش برای حفظ و تقویت روابط اقتصادی با ایالات متحده که توسط دونالد ترامپ با فشار مواجهه  بوده است. روش به کار گرفته شده در مقاله توصیفی – تحلیلی بوده و منابع مورد استفاده نیز بیشتر ماهیت کتابخانه ای و اینترنتی دارند.}, keywords_fa = {Geo-economy,Foreign Policy,China}, url = {https://journal.iag.ir/article_82989.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_82989_719cc3c928e127589fab5cf80e457a4e.pdf} } @article { author = {Hosseini Beheshti, Seyed Alireza}, title = {Accommodating Cultural Difference and National Solidarity in Iran: In Search of a Conceptual Framework}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {14}, number = {52}, pages = {233-271}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {As a consequence of increasing literature on multiculturalism, cultural identity and cultural self-rule during the last four decades or so, the concept of nation-state and the realm of national government have been subject to dramatic changes. In a similar trend, due to the development of globalization, revising the classical functions of the state machinery looks more urgent than ever. Different accounts of national and cultural identity, widespread demands of recognizing cultural difference through arguing for the rights of cultural communities living within the boundaries of a country, and the changing nature of concepts like national security and interests, suggest that political theorists should look for a more adequate conception of national integrity which consists with such changes as variety of alternatives to the classical interpretation. Having John Rawls’s overlapping consensus in mind, I shall offer a similar model among cultural communities in Iran by employing the historically situated and shared Iranian-religious identity and granting cultural autonomy.}, keywords = {Cultural Diversity,National Solidarity,overlapping consensus,Iranian Identity,cultural autonomy}, title_fa = {سازگارسازی تفاوت فرهنگی و همبستگی ملی در ایران: در جستجوی یک چارچوب نظری}, abstract_fa = {پیامد رشد روزافزون مباحثات علمی در زمینة چندفرهنگی​گرایی، هویت فرهنگی و خودگردانی فرهنگی در سه دهة گذشته، مفهوم کشور- ملت و حوزة دولت ملی دستخوش تحولات بسیاری شده است که در کنار امواج گستردة جهانی شدن، بازنگری در کارکردهای سنتی دولت​های ملی را امری ضروری ساخته است. تفسیرهای گوناگونی که دربارة هویت ملی و هویت فرهنگی ارایه شده، لزوم به​رسمیت شناختن تفاوت​های فرهنگی و حقوق جوامع فرهنگی که در درون مرزهای یک کشور زندگی می​کنند، و تغییر ماهوی مفاهیمی همچون امنیت و منافع ملی، اندیشمندان حوزة سیاست را واداشته که به فکر جایگزین ساختن مفهوم سنتی وحدت و یکپارچگی ملی با مفهومی جدید که با تحولات نامبرده سازگار باشد بیفتند. در مقالة حاضر، پس از توضیح برخی از تحولات نظری و تغییرات مفهومی، طرح پیشنهادی یک اجماع همپوش مابین جوامع فرهنگی موجود در ایران (اعم از اکثریت و اقلیت) در چارچوب هویت تاریخمند مشترک ایرانی- اسلامی از طریق اعطای اختیارات برای خودگردانی جوامع و گونة خاصی از تمرکززدایی از بیشتر حوزه​های فعالیت دولت ملی ارایه می‌شود.}, keywords_fa = {Cultural Diversity,National Solidarity,overlapping consensus,Iranian Identity,cultural autonomy}, url = {https://journal.iag.ir/article_83005.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_83005_e8a36fb6781c1eab51ce2694255a0621.pdf} }