@article { author = {Mirheydar, Dorreh and Rasti, Omran and Amiri, Alidoost and Eltiami Nia, Rezaali and Soltani, Naser}, title = {The Recent Trend of Territoriality in the Persian Gulf}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {3}, number = {7}, pages = {1-21}, year = {2007}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {  Territoriality in the Persian Gulf dates back to 1930's following the Hague Conference on the law of the sea. The government of Iran was the first one to pass a law delimiting its territorial waters and contiguous zones in 1934. Following Truman’s proclamation on September 28, 1945, Persian Gulf States began to ratify laws concerning exploration and extraction of oil in their continental shelves. However, due to narrowness and shallowness of the Persian Gulf, the seabed had to be divided among the coastal states according to their geographical specifications. This physical constraint made some countries to be reluctant to fix their maritime boundaries. As a result, presently there are only 12 boundary lines which are legally delimited and agreed upon. The rest are under dispute and have to be resolved before being shown on the map. This article aims to trace the process of Territoriality in the Persian Gulf from 1934 till now (November 2007) and at the same time produce a precise map covering all the legally agreed maritime boundaries in the Persian Gulf, paying special attention to the agreement made between Arab states since 2000.    }, keywords = {Keywords: Territoriality,maritime boundary,Territorial sea,contiguous zones,Exclusive Economic zones,continental shelf}, title_fa = {روند قلمروسازی کشورهای ساحلی در بستر خلیج فارس}, abstract_fa = {فرایند قلمروسازی کشورهای ساحلی در خلیج فارس به‌طور رسمی و قانونی و از نظر تدوین قوانین مربوط به آن به سالهای بعد از تشکیل اولین کنفرانس حقوق دریاها (1930، لاهه) بر می‌گردد؛ به‌طوری که در ایران اولین قانون راجع به تعیین حدود آبهای ساحلی و منطقه نظارت درسال 1313ش. (1934م.) صورت گرفت. متعاقب انتشار اعلامیه ترومن مبنی بر صلاحیت کشورهای ساحلی بر اکتشاف و استخراج منابع بستر و زیر بستر فلات قاره، کشورهای ساحلی خلیج فارس نیز به فکر استفاده از منابع بستر و زیربستر خلیج فارس افتادند. از آنجا که عرض خلیج فارس کم است و تمام آن فلات قاره محسوب می‌شود، درنتیجه کشورها می‌باید مرز فلات قاره خود را با یکدیگر تحدید می‌کردند. از سال 1965 تاکنون ( نوامبر2007 م.)، 12 قطعه مرزی در خلیج فارس تعیین و تحدید شده و چندین قطعه مرزی هنوز مورد توافق و تحدید قرار نگرفته است.هدف اصلی این مقاله، بررسی فرایند قلمروسازی کشورهای ساحلی در خلیج فارس است. در مقالات و کتابهایی که تاکنون منتشر شده است، توجه عمدتاً معطوف به وضعیت حقوقی ایران بوده و در نتیجه ادعاهای حقوقی کشورهای جنوبی خلیج‌فارس و مشخص کردن آنها روی نقشه مورد غفلت قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده است تا سرحد امکان این نقص برطرف شود و بویژه به ادعاهای قلمروسازی کشورها و توافقاتی که بعد از آخرین کنوانسیون حقوق دریاها (1982م،) میان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس برای تعیین مرز دریایی صورت گرفته، توجه شود.  }, keywords_fa = {مرز دریایی,قلمروسازی,دریای سرزمینی,منطقه نظارت,منطقه انحصاری اقتصادی,فلات قاره}, url = {https://journal.iag.ir/article_57258.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_57258_faf882156b40240b9680e0317ecfe21a.pdf} } @article { author = {Ahmadypur, Zahra and Mokhtari Hashi, Hossein and Roknoddin Eftekhari, Abdolreza and Vazin, Narges}, title = {Study of the Pace of Development of Political-Administrative Spaces in Iran Case study: Iran's Provinces in 1st to 3rd Development Plans (1989-2004)}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {3}, number = {7}, pages = {22-49}, year = {2007}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {Today, it is evident that in order to achieve development we need proper planning, because development without proper planning would lead to unbalanced development of economic, social and ecological sectors and also exacerbates regional imbalance, ultimately weakening and undermining national unity. In fact planning is a tool through which all the activists and governments try to manage the process of development in a controlled manner. In the aftermath of the victory of the Islamic Revolution, when the disturbances of the imposed war were overcome, given the necessity to develop the country, the First Five-Year Development Plan was launched in 1989, which was followed by two other five-year development plans. Currently the Fourth Five-Year Development Plan is being implemented. Despite the implementation of three five-year development plans, still we have some unprivileged and undeveloped regions in Iran. Hence the question that arises is whether the pace of development – "measured on the basis of improvement in development level in provinces of Iran in later years of a plan compared to the first years of same plan" – has been positive for all the provinces? The main thrust of the present article is to find an answer to the said question through an analytical-descriptive approach. The results of the research show that after the implementation of any one of the three development plans, the pace of development in all provinces of Iran was not the equal.    }, keywords = {Pace of Development,Five-Year Development Plan,Iran}, title_fa = {بررسی روند شتاب توسعه‌یافتگی فضاهای سیاسی- اداری کشور مطالعه موردی: استانهای ایران در برنامه‌های اول تا سوم توسعه (1383-1368)}, abstract_fa = {امروزه نیاز به برنامه‌ریزی برای دستیابی به توسعه در کشور امری بدیهی است، چرا که توسعة بدون برنامه منجر به توسعة ناموزون بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی و همچنین تشدید عدم تعادل منطقه‌ای و در نتیجه آسیب‌پذیری و تضعیف وحدت ملی می‌شود. در واقع برنامه‌ریزی ابزاری  است که همة فعالان در جامعه و از جمله حکومتها بوسیلة آن سعی می‌کنند روند توسعه را بصورت هدایت شده مدیریت نمایند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به ضرورت‌های توسعه‌ای کشور و غلبه بر نابسامانی‌های بوجود آمده پس از جنگ تحمیلی، اولین برنامه 5 سالة توسعه در سال 1368 به مورد اجرا گذاشته شد و به دنبال آن دو برنامة توسعة دیگر نیز تدوین و اجرا شدند، در حال حاضر نیز  برنامة چهارم توسعه در حال اجرا می‌باشد. علی‌رغم اجرای سه برنامه توسعه، وجود مناطق محروم و توسعه‌نیافته در کشور این سوال مطرح می‌کند که آیا  شتاب توسعه که عبارتست از «میزان تغییر درجة توسعه‌یافتگی استانهای کشور در سال پایانی برنامه توسعه نسبت به سال ابتدای همان برنامه» برای همة استانها در هر یک از برنامه‌های توسعه از روند مثبتی برخوردار بوده است؟ مقاله حاضر با شیوه توصیفی- تحلیلی و به صورت اسنادی در پی یافتن پاسخ این سوال است. نتایج حاصله نشان می‌دهد که با اجرای هر یک از سه برنامة توسعه، درجة شتاب توسعه‌یافتگی همة استانهای کشور به یک میزان نبوده است. }, keywords_fa = {شتاب توسعه,برنامه‌های پنجساله توسعه,ایران}, url = {https://journal.iag.ir/article_57259.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_57259_23008aa31ca01700ed2cf131eb763f5c.pdf} } @article { author = {Hashemian Esfahani, Masoud and Gorji, Ebrahim}, title = {The Application of Economic Security Criteria in Geo-economic Changes through Globalization}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {3}, number = {7}, pages = {50-74}, year = {2007}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {Privatization and liberty of economic activities in commercial, investment and overseas transactions along with development of technology are the initial stages prior to globalization. Reviewing the geo-economic changes in the recent century, we can identify technology development in energy, transportation and communication as an important source of development in world economy. In this regard, economic security could be identified as the main objective in the process of globalization. In this paper, after presenting the theoretical and practical aspect of subject, economic security will be demonstrated based on a conceptual model. Then the developed model will be applied to 117 countries using international information of WDI databank from 1980 to 2002. The estimation of economic security criteria is the main result of this paper which could be applied in analyzing both geo-economic changes in world economy and economic security in Iran in comparison to other countries. As conclusion, this paper presents some political recommendations for improvement of economic security criteria in Iran.}, keywords = {Geo-economical changes,Globalization,Economic Security Criteria}, title_fa = {کاربرد شاخص امنیت اقتصادی در تبیین تحولات ژئواکونومیکی در فرایند جهانی‌شدن}, abstract_fa = {آزادسازی فعالیتهای اقتصادی در کلیه زمینه‌های بازرگانی، سرمایه‌گذاری و انتقال اعتبارات در فراسوی مرزهای جغرافیایی ملی و تغییر در پارادایم فناوری، بستر اصلی جهانی‌شدن به حساب می‌آید. فناوریهای عمده روند جهان‌گرایی در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات راه دور که منجر به سه موج بلند پی در پی در رشد اقتصادی جهانی شده‌اند، بیشترین نقش را در تحولات ژئواکونومیک عصر حاضر ایفا کرده‌اند. این تغییر کیفی و پر اهمیت است که عصر جهانی‌شدن را از عصر تجارت بین‌المللی متفاوت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازد. با توجه به ژئواکونومیک محور شدن جهان در این فرایند، شاخص جدیدی در بین شناسه‌هایی ژئوپلیتیکی اهمیت و ارزش بیشتری را به دست آورد. این شاخص امنیت اقتصادی نام دارد. زمانی که بتوان آن را به نوعی کمی و محاسبه کرد، مشاهده می‌‌شود که تا چه حد توانایی پژوهشگران در تحلیل تفاوتهای ژئواکونومیکی، تبیین دلایل و عوامل اختلاف شکاف بین کشورهای غنی و فقیر و علل ظهور برتریهای ژئواکونومیکی در سطح جهان، افزایش پیدا می‌کند. در این مقاله ضمن پرداختن به ادبیات تجربی و نظری موضوع، بر مبنای یک مدل مفهومی شاخص امنیت اقتصادی تبیین می‌شود. پس از احصای عوامل اصلی تشکیل‌دهنده آن، این شاخص برای 117 کشور جهان و برای تمامی سالهای دوره 1980- 2002، براساس اطلاعات شاخصهای بین‌المللی از بانک اطلاعاتی WDI ، محاسبه شده است.براورد شاخص امنیت اقتصادی به روشی جدید از نتایج این مقاله است که به‌وسیله آن محقق نه تنها توانسته است به‌وسیله آن تحولات ژئو اکونومیکی جهان را به اجمال تحلیل قرار کند بلکه موفق شده است وضعیت این شاخص در ایران را در یک سیر تاریخی، با خود و در مقایسه با سایر کشورهای بررسی شده، مقایسه کند. در خاتمه، توصیه‌های سیاستی نیز در ارتباط با چگونگی ارتقای بیشتر شاخص امنیت اقتصادی کشور به منظور بهره‌برداری از تمام فرصتهای ژئواکونومیکی ایران، ارائه شده است.}, keywords_fa = {تحولات ژئواکونومیکی,جهانی‌شدن,شاخص امنیت اقتصادی}, url = {https://journal.iag.ir/article_57260.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_57260_0fdf09159cfb3bd0b610dc56721ba2b6.pdf} } @article { author = {Dadandish, Parvin}, title = {Geopolitical Discourse in Central Asia: Opportunities for Iran-Russia Cooperation}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {3}, number = {7}, pages = {75-96}, year = {2007}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {The end of Cold War eliminated geo-strategic rivalry between the United States and the Soviet Union in many parts of the world, but two countries have continued their rivalry in Central Asia and the Caucasus. The collapse of the Soviet Union brought a power vacuum in Central Asia, and consequently paved the way for other powers to significantly influence regional development. This paper maintains that the emerging development in the region led to the formation of a geopolitical discourse in Central Asia and the Caucasus. This article maintains the emerging discourse is based upon the competition between regional and extra-regional powers to gain geopolitical advantages in forming security structures and dominating energy resources. In this framework, Iran-Russia cooperation aims at reducing foreign powers influence in the region. As conclusion, this paper maintains that Iran-Russia cooperation could be better conceptualized in the framework of a non-zero sum game.    }, keywords = {Iran,Russia,Central Asia,Eurasia,Geopolitics,extra-regional powers}, title_fa = {گفتمان ژئوپلیتیک در آسیای مرکزی: عرصه‌های تعامل ایران و روسیه}, abstract_fa = {به‌رغم خاتمه‌ ‌یافتن رقابتهای ژئواستراتژیک آمریکا و شوروی در بسیاری از مناطق جهان بعد از جنگ سرد، چنین به نظر می‌رسد که در حوزه آسیای مرکزی و قفقاز این رقابتها تازه آغاز شده باشد. مهمترین دلیل برای این موضوع آن است که روسها همچنان بر حفظ آسیای مرکزی به عنوان تنها حوزه نفوذ خود مصّر هستند. پس از فروپاشی شوروی، خلأ قدرت در آسیای مرکزی موجب ورود سایر قدرتها و در نتیجه، شکل‌گیری یک گفتمان ژئوپلیتیک در منطقه شده است. این گفتمان مبتنی بر رقابت میان قدرتهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به منظور کسب برتریهای ژئوپلیتیک، یعنی توانایی شکل‌دهی به ساختارهای امنیتی، تسلط بر منابع انرژی و توسعه حوزه نفوذ می‌باشد. در این چارچوب، تعامل ایران و روسیه در آسیای مرکزی کاهش امکان نفوذ قدرتهای فرامنطقهای در حوزه‌های منافع مشترک و امنیت ملی دو کشور را هدف قرار داده است. هدف مقاله حاضر آن است تا با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی و استفاده از نظریه‌های ژئوپولیتیک، از یک سو به بررسی و تحلیل الگوهای رفتاری قدرتهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در محیط ژئوپولیتیکی پس از جنگ سرد آسیای مرکزی پرداخته و از سوی دیگر الگوی تعامل میان روسیه و ایران به عنوان دو بازیگر اصلی در این منطقه را که می‌تواند در قالب طیفی از رقابت تا همکاری معنا یابد، شناسایی کند. }, keywords_fa = {ایران,روسیه,آسیای مرکزی,ارواسیا,ژئوپلیتیک,قدرتهای فرامنطقه ای}, url = {https://journal.iag.ir/article_57261.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_57261_0a88bae6c7445dcabd0f961cd7e45b09.pdf} } @article { author = {Ghasemi, Farhad}, title = {Deterrence Model of Iran's Foreign Policy: A Theoretical Approach}, journal = {Geopolitics Quarterly}, volume = {3}, number = {7}, pages = {97-127}, year = {2007}, publisher = {Iranian Association of Geopolitics}, issn = {1735-4331}, eissn = {2538-3698}, doi = {}, abstract = {Deterrence is one of the most important issues in international relations and strategic studies.  Strategic threats leads states to design power-centric systems especially deterrence. This paper argues how strategic threats, before and after the Islamic Revolution, led Iran to design this system.  It maintains that there are variety of complex and dynamic factors that has shaped Iran's foreign policy deterrence model. By analyzing strategic environment and networks, this study intends to provide a critical insight in identifying key problems of Iran's deterrence model. As conclusion, it is important to note that the Islamic Republic of Iran sought to enhance the credibility of its deterrent model by a relative emphasis on strategic network-building.    }, keywords = {Deterrence model,Foreign Policy,Iran}, title_fa = {نگرشی تئوریک بر طراحی مدل بازدارندگی سیاست خارجی ایران}, abstract_fa = {بازدارندگی یکی از مهمترین موضوعات حوزه مطالعاتی روابط بین‌الملل و مطالعات استراتژیک محسوب می‌شود. تهدیدات استراتژیک علیه دولتها و سیستم بین‌المللی آنارشیک سبب می‌شود که دولتها برای تحقق سیاست خارجی خود سیستمهای قدرت محور بویژه بازدارندگی را طراحی کنند. در این راستا تهدیدات استراتژیک قبل و بعد از انقلاب اسلامی نیز ایران را متمایل به طراحی این سیستم کرده است که در آن تنوعی از عوامل پیچیده و پویا بویژه شبکه استراتژیک مدل بازدارندگی سیاست خارجی ایران را شکل داده است. به این منظور مقاله الزامات مدل بازدارندگی ایران را بررسی کرده و از طریق تجزیه و تحلیل محیط و شبکه‌های استراتژیک موجود ارائه بینش علمی راجع به موضوع را سبب می‌شود. این نکته نیز قابل ذکر است که مدل بازدارندگی ایران تنوعی از طرفها را در بر‌گرفته و با تأکید بر شبکه‌سازی استراتژیک خواهان اعتبار‌بخشی به آن می‌باشد.}, keywords_fa = {مدل بازدارندگی,سیاست خارجی,ایران}, url = {https://journal.iag.ir/article_57262.html}, eprint = {https://journal.iag.ir/article_57262_32279b9180cbde942009c2a49f0e458f.pdf} }