per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2011-09-23
7
23
1
24
56907
Original Article
پیامدهای احداث جزایر مصنوعی امارات متحده عربی بر ایران در خلیج فارس
The Consequences of Constructing Artificial Islands in the Persian Gulf by the United Arab Emirates for Iran
سید یحیی صفوی
1
علیاصغر قنبری
2
- دانشیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه امام حسین (ع)
- دانشجوی دکتری مطالعات منطقهای، دانشگاه امام حسین (ع)
در گذشته اغلب تعارضات و کشمکشهای فیمابین دولتهـا در خشکیها بوده و مناطق دریایی کمتر مورد منازعه بودهاند. لیکن در یک قرن اخیر، بهدلیل نقش مضاعفی که دریاها یافتهاند؛ تلقی از مساله قدرت، امنیت و منافع ملی در رابطه با دریاها را دچار تحول نموده است. در آغاز قرن 21، دولت امارات متحده عربی اعلام کرد که تا ده سال آینده، 325 جزیره مصنوعی در آبهای خلیج فارس خواهد ساخت. این مقاله با طرح این مسئله که «از دیدگاه جغرافیای سیاسی دریاها و در افق آیندهپژوهی، احداث جزایر مصنوعی امارات متحده عربی در سواحل خلیج فارس، چه پیامدهایی بر ایران خواهد داشت؟»، این موضوع را مورد مطالعه و پژوهش قرار داده است. نتایج حاصله از این مطالعه،گویای این واقعیت است که با توجه اهمیت اقتدار و منافع ملی ایران بهعنوان دارنده بیشترین ساحل و جمعیت در خلیج فارس، ساخت جزایر مصنوعی امارات در حجم وسیع که در جهان بینظیر است؛ درآینده باعث طولانیتر شدن روند تعیین مرزهای دریایی جمهوری اسلامی ایران با امارات، پررنگتر شدن ادعای امارات بر سر جزیره ابوموسی ایران و تیرگی روابـط ایـران با امارات و در نهایت با توجه اهمیت خلیج فارس، باعث حضور بیشتر قدرتهای فرامنطقهای بویژه ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس و دخالت بیشتر آنان در کشورهای عربی منطقه خواهد شد.
In the past, the conflicts and struggles between states used to take place on land, and there was less conflict over marine regions. However, the perception of national interests, power and security has been transformed by the fact that seas have achieved a double function. At the beginning of the 21st century, the state of the United Arab Emirates announced that it will have constructed 325 artificial islands in the Persian Gulf waters by the next ten years. This article has set out to study this subject by addressing the question of “From the viewpoint of the geopolitics of seas as well as a futurologist’s perspective, what consequences will the UAE’s attempt to construct artificial islands on the shores of the Persian Gulf have for the Islamic Republic of Iran?” The results of this study reveal that considering the importance of Iran’s national interests and authority as a country that has the most population and shores, constructing artificial islands by the UAE in a wider scale, which has actually no counterpart in the world, will prolong the process of determining the maritime boundaries between the Islamic Republic of Iran and the United Arab Emirates, and will give grounds to the UAE’s claim over Abu Musa Island owned by Iran, all of which will in turn deteriorate Iran-UAE relations. Finally, due to the importance of the Persian Gulf, the construction of artificial islands will increase the presence of trans-regional powers specially the United States of America in the Persian Gulf, and increase their interference in the Arab states in the region.
https://journal.iag.ir/article_56907_ca5afd8c18af5c0b0f0402b2f4702162.pdf
جغرافیای سیاسی دریاها
جزایر مصنوعی امارات
مرزهای دریایی
حقوق دریاها
خلیج فارس
The political geography of seas
UAE’s artificial islands
Maritime borders
The law of the seas
Persian golf
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2011-09-23
7
23
25
52
56908
Original Article
نقش ارتقای سطوح مدیریت سیاسی فضا در توسعه روستایی با تأکید بر ایجاد استانهای جدید؛ مطالعه موردی : استان قزوین
The Role of Promotion of Space Political management in Rural Development, with Emphasize on the new provinces Formation; Case Study: Qazvin Province
مهدی پورطاهری
1
ولیاله نظری
2
عبدالرضا رکنالدین افتخاری
3
زهرا احمدیپور
4
ـ استادیار جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس
ـ دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس
ـ دانشیار جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس
ـ دانشیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس
بسیاری از محققان بر این باورند که فقر اقتصادی و اجتماعی خانوارهای روستایی که با مصادیقی چون سوء تغذیه، بیسوادی، بیکاری، عدم برخورداری از سطح مناسب بهداشتی، کیفیت نامناسب زیرساختها و نیز مسکن ناامن تجلییافته بیشتر منتج از اعمال سیاستهای تمرکزگرایی در کشورهای در حال توسعه بوده است. بهنظر میرسد در اکثر کشورهای در حال توسعه فقر روستایی رابطه بسیار تنگاتنگی با تمرکزگرایی اداری، مالی و سیاسی داشته و اعمال اینگونه سیاستها با محوریت دولت مرکزی تشدیدکننده نیازها و عدم رفع آنها در مناطق روستایی بوده است. سیاستی که محکوم به شکست بوده و منجر به شکلگیری مبحثی بهنام تمرکززدایی، روشی پیشتاز برای توسعه روستایی شده است. در طی دو دهه اخیر در ایران مبحث ارتقای سطوح مدیریت سیاسی فضاهای جغرافیایی در قالب شکلدهی استانهای جدید مورد توجه قرار گرفته است. اعمال سیاستهایی که آثار متفاوت اقتصادی، اجتماعی و کالبدی بویژه در سطح سکونتگاههای روستایی داشته است. بر این مبنا، مقاله حاضر بر آن است تا ضمن تبیین نقش تغییر سطوح مدیریت سیاسی فضا در قالب شکلگیری استانهای تازه تأسیس که بهصورت موردی در استان قزوین به مرحله اجرا گذاشته شده به این سئوال اساسی پاسخ گوید که ارتقای سطوح مدیریت سیاسی فضا چه آثار توسعهای در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی در مناطق روستایی استان قزوین داشته است؟ به این منظور محققان با بهرهگیری از گویههای تبیینکننده اقتصادی، اجتماعی و کالبدی در قالب طیف لیکرت و با بهرهگیری از روش پانل گذشتهنگر مبتنی بر سنجش نگرش در دو دوره قبل و بعد از استان شدن با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی طبقهای در نزد 450 نفر از سرپرستان خانوارهای ساکن مراکز روستایی و در سطح 45 روستا از 5 شهرستان تابع استان قزوین دریافتهاند که در کلیه زمینههای اقتصادی، اجتماعی و کالبدی روند تغییرات مناطق روستایی از دیدگاه جامعه نمونه مثبت و با کاهش مؤلفههای منفی همراه بوده است. اگرچه شکلگیری و ایجاد استانهای جدید بهصورت تفویض قدرت و واگذاری اختیارات در قالب دولتهای محلی صورت نپذیرفته و تنها شاهد تمرکززدایی اداری و مالی در سطح استانی بودهایم، با این وجود بهنظر میرسد حرکت حاضر گامی اساسی در کاهش حضور دولت در سطوح محلی بوده و توانسته اثرات مثبت معناداری در سطح مناطق روستایی بهوجود آورد.
Many researchers believe that economic and social poverty among rural households that are real manifestations of malnutrition, illiteracy, unemployment, lack of suitable level of health, improper quality of substructures, and unsafe residence is the result of applying the centralism policies in developing countries. It seems that rural poverty in most of the developing countries has a close relationship with official, financial and political centralism and applying these kinds of policies will amplify the requirements in the rural areas. The policy that has been damned to failure and resulted in the formation of a new subject called decentralization has become an accelerated method for rural development. Along these two recent decades, the subject of promoting the political management levels of geographical spaces in the form of formation of new province has been the indication of applying the decentralization policies, applying policies that have been has different economical, social and physical effects especially in rural residence levels. So, researchers are trying not only to explain the role of changing the political space management levels. In the form of formation of new provinces in the process of applying the anti – decentralization policies in the Qazvin but also to answer this crucial question that what a development effects does this strategy have has in the economical ,social and physical dimensions in rural areas of Qazvin? So the researchers with use of economical, social and physical explanations in the of Likert spectrum and with applying the retrospective panel design based on outlook assessment in the two periods before and after Qazvin become province with use of Cochran formula and random classification method among 450 households that live in rural centres and in 45 villages form 5 county of Qazvin province, understand that the procedure of rural areas changes in all the economical ,social and physical fields with centralization of framework dimension form sample society point of view has been positive and has been accompanied by decrease of negative elements. Although the formation of new provinces hasn’t been in the form giving the power and authority in the form of local governments and we just faced with official and financial decentralism in the province level, so it seems that the present movement is a fundamental step in decrease of government presence in the local levels and could provide positive and meaningful effects in rural areas.
https://journal.iag.ir/article_56908_48cb8d9370dbbc9f749a35fba57ff8e4.pdf
مدیریت سیاسی فضا
توسعه روستایی
تمرکززدایی
استان قزوین
Political space management
Rural Development
Decentralization
Qazvin province
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2011-09-23
7
23
53
79
56909
Original Article
ژئوپلیتیک دریای بالتیک و اهمیت منطقهای آن
Geopolitics of Baltic Sea and its Regional Importance
زهرا پیشگاهیفرد
1
حسین عرب
2
ـ استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
- دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
دریای بالتیک که در شمار دریاهای بسته و نیمبسته طبقهبندی میشود، که در شمال اروپا واقع شده است. این دریا در دوران معاصر بویژه در قرن بیستم دارای اهمیت ویژه ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک در منطقه بوده است. در دوره جنگ سرد یکی از راههای مهم دسترسی شوروی به آبهای آزاد جهان بوده و همچنین بخش شمالی جبهه شماره یک استراتژیکی و خط تماس پیمانهای نظامی ناتو و ورشو را تشکیل میداده است. ژئواستراتژیستها معتقدند در قرن 21 اقیانوس منجمد شمالی صحنه عملیاتی جهانی خواهد بود و دریای بالتیک یکی از شاخکهای مهم این صحنه را تشکیل میدهد. پراکندگی منابع انرژی جهان نشان میدهد بخش مهمی از ذخایر نفت و گاز جهان در روسیه قرار دارد. بحران اخیر صدور انرژی، روسیه به اروپا و وابستگی این کشور به کشورهای منطقه برای صدور انرژی روسیه را متوجه نقش و اهمیت ژئواکونومیک دریای بالتیک نموده است. از طرف دیگر مرز دریایی و راه دسترسی به مسیرهای آبی تجارت جهانی بسیاری از کشورهای ساحلی منحصر به این دریاست. این مقاله شرایط ژئوپلیتیکی منطقه را در پاسخ به این سوال که پایان جنگ سرد و تحولات ناشی از آن چه تأثیری بر اهمیت منطقه داشته و بهمنظور پیشبینی روند آتی تحولات تحلیل و بررسی نموده است که برای این منظور از روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی استفاده شده است. نتیجه بررسی نشان میدهد که حداقل سه عامل موجب تداوم و افزایش اهمیت منطقهای حوزه بالتیک گردیده است: 1ـ دریای بالتیک اقتصادیترین و مناسبترین راه صدور انرژی روسیه به اروپا و دیگر مناطق جهان میباشد؛ 2- بررسی وضعیت یخها و عکسهای ماهوارهای نشان میدهد در دهه2040 سواحل شمالی روسیه بهدلیل عقبنشینی یخها در طول سال قابل کشتیرانی خواهد بود و منابع عظیم بستر و زیر بستر ژئواستراتژی روسیه بهعنوان یک منطقه مهم نقشآفرینی خواهد کرد و دریا در دسترس بشریت قرار میگیرد. در چنین شرایطی دریای بالتیک بیش از پیش بهعنوان یک دریای با اهمیت ظاهر خواهد شد؛ 3ـ دریای بالتیک تنها راه دسترسی کشورهای لهستان، لیتوانی، لتونی، استونی، فندلاند و سوئد و یکی از مهمترین مسیرهای دسترسی کشورهای روسیه و آلمان به آبهای آزاد جهان میباشد.
Baltic sea amongst half closed and closed seas of classification, which is located in Northern Europe. This sea, in contemporary, specially twentieth century with has been special important strategic & geopolitic area. During the Cold War and bipolar, it is one of major access roads of the Soviet to open sea world and also is a strategic northern front line number modular contact the NATO and Warsaw . Geostrategists believe in 21st century will be the operational stage arctic and the Baltic will organize one of the branch important to the scene. Dispersion energy resources to the world show an important part of the world's oil and gas reserves in Russia is located .Russia's recent energy crisis export to Europe and It’s depended this country for export of energy to the region, Russia understand the geoeconomic role and importance of the Baltic sea economic. On the other hand, the only marine way to access the border maritime world trade routes, many coastal states unique to the sea. This article meantime review answer the question that end of the Cold War and the transformation arise from what had impact on region importance to predict the future trend changes is analyzed. Purpose of this research methodology (descriptive - analytical) is used. The result shows at least three factors cause continuing and increasing importance of regional Baltic area has been made. 1- Baltic Sea the most economical and convenient way to export energy to Europe and other regions of Russia are the world. 2- The study satellite photos of ice represents Russia in the decade 2040 North Coast because of ice retreat during the year will be navigable. In such circumstances the Baltic Sea as one of arctic branches in geo strategic of Russia as a major regional role and importance more than ever before will appear. 3- Baltic Sea only access path countries such as, Poland, Lithuania, Latvia, Estonia, Finland and Sweden and is one of the main access routes to Russia and Germany to open sea.
https://journal.iag.ir/article_56909_5f171f39a6d76a0aac84c0de9a7c4dea.pdf
دریای بالتیک
ژئوپلیتیک لولههای نفت و گاز
ژئوپلیتیک دسترسی
ژئواستراتژی روسیه
Baltic Sea
Oil and Gas pipeline geopolitics
Access geopolitics
Russian geostrategy
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2011-09-23
7
23
80
100
56910
Original Article
پردازش مفهوم امنیت زیست محیطی (رابطه امنیت و اکولوژی)
Assessment of the Relations between Security and Ecology
مراد کاویانیراد
1
ـ استادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت معلم
بروز مخاطرت انسانی و طبیعی در مقیاس کروی، تغییر در گفتمانها، درونمایه و جهتگیری جستارهای سیاسی- امنیتی را در پی داشتهاست. پایان جنگ سرد آغازی بر طرح مفاهیمی نو در حوزه امنیت شد که بنیاد آن بر همکاری و تعامل میان واحدهای سیاسی استوار است. طرح مفاهیم امنیت انسانی، امنیت زیست محیطی و... با توجه به نقش فزاینده مخرب انسان در زیستکره و پیامدهای فضایی آن در قالب بحرانهای اجتماعی- سیاسی توجه بسیاری از پژوهشگران را بهخود معطوف داشتهاست. بهنظر میرسد پیامدهای عمدتاً ناخوشایند برخاسته از فروسایی محیطی، گرمایش کروی و تغییر اقلیم، اثرات دیرپایی در حوزه معیشت و امنیت پایدار افراد و اجتماعات در سراسر زیستکره بویژه در کشورهای در حال توسعه بهدنبال داشته است. در این میان، علوم جغرافیایی که بهطور سنتی پیامدهای فضایی ناشی از مناسبات اکولوژیک انسان- محیط را کانون مطالعات خود قرار داده عمدتاً در قالب ژئوپلیتیک انتقادی، به تحلیل ابعاد امنیتی مناسبات یاد شده پرداخته است، بهطوری که در چارچوب آن، دیگر صرف دولت کانون مطالعات جغرافیای سیاسی نیست بلکه امنیت انسانی فراتر از مرزهای سیاسی در بستر زیستکره محور پژوهش و کانون توجه قرار گرفته است.
Emergence of man-made and natural hazards in Global-local scale has been accompanied with changing in security discourses, directions and political- security issues. The end of the cold war was a new beginning in realm at security area that it is based on interactions among political Units. Given to increasing destructive role of human at biosphere and its political-social amplifications, many researchers have focused this area. It seems that unpleasant social and political ramification, emerging from environmental degradation, global warming and climate change have sustainable consequences in individuals, societies livelihood, sustainable security all over the biosphere, especially in developing countries. In this case, geographical sciences traditionally have studied spatial outcomes of ecological human-environment interactions and greatly analyzed its security dimensions in critical geopolitics framework. Therefore only State is not at the core of political geography but human security beyond political borders in term of biosphere is important.
https://journal.iag.ir/article_56910_c90c2ef298681c79642c5dd95bb2c256.pdf
امنیت انسانی
امنیت زیست محیطی
بومشناسی
جغرافیا
ژئوپلیتیک انتقادی
Human Security
Environmental Security
ecology
Geography
Critical geopolitics
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2011-09-23
7
23
101
135
56911
Original Article
مطالعه جایگاه ژئواکونومیک سازمان همکاری شانگهای در جهان
Study of Geo-economic Position of Shanghai Cooperation Organization on World Economy
بهرام امیراحمدیان
1
میرعبداله حسینی
2
- استادیار جغرافیای سیاسی، دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران
- عضو هیأت علمی، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
مقاله حاضر شاخصهای ژئواکونومیک سازمان همکاری شانگهای و کشورهای عضو و ناظر این سازمان و جایگاه آن متغیرها را در جهان مطابق جدیدترین اطلاعات آماری مورد مطالعه و ارزیابی قرار میدهد. این مقاله گامی نخست جهت تبیین و مطالعه تطبیقی شاخصهای کلیدی ژئواکونومی اثرگذار بر منطقهگرایی است که به نوبهخود توانمندیها و استعدادهای آنها را در ایجاد همپیوندی اقتصادی منطقهای نشان میدهد. جمعبندی مقاله حاکی است که سازمان همکاری شانگهای صرفاً یک پیمان نظامی- امنیتی نیست و بهتدریج موضوعات اقتصادی را در سرلوحه برنامهها دارد. این سازمان هماینک 6 عضو دائم و 4 عضو ناظر دارد. با عضویت کامل ایران در این سازمان در آینده، ایران نخستین بار خواهد بود که به یک ترتیب غیراقتصادی (نظامی-امنیتی) ملحق میشود. مساحت کشورهای عضو (اصلی و ناظر) پیمان شانگهای روی هم معادل 37 میلیون کیلومتر مربع یا بیش از 28 درصد سطح خشکیهای زمین است و اعضای آن از حیث جغرافیایی نزدیک بههم و در واقع جزء شرکای تجاری طبیعی یکدیگرند. این سازمان با جمعیت 2.9 میلیارد نفر، 43.62 درصد از جمعیت جهان را شامل میشود. در این قلمرو دو غول اقتصادی آسیا (چین و هند) در حال قدرتگیریو تبدیلشدن به قدرتهای تأثیرگذار در منطقه و جهان هستند که هر دو فاقد منابع انرژیاند و ناگزیرند بخش بزرگی از انرژی مصرفی برای اقتصاد در حال رشد خود را از خارج وارد کنند. در این پیمان دو غول عمده تولیدکننده نفت(ایران و روسیه) وجود دارند که از ذخایر غنی گاز نیز برخوردارند. بنابراین پیمان مذکور از سه عامل انرژی (نفت وگاز)، تولیدات (صنعتی و کشاورزی) و مصرف (جمعیت قابلتوجه) برخورداراست. جمعیت منطقه خود بازار بزرگی برای تولیدات صنعتی و کشاورزی منطقه است. اما در این پیمان منطقهای نکات منفی چندی نیز وجود دارد. کشورهای عضو پیمان شانگهای علاوه بر تجزیهطلبی با جریان قاچاق مواد مخدر، اسلامگرایی طالبانی و قاچاق اسلحه و انسان نیز مواجهند که در برابر تهدیدات مشترک میتوانند با یکدیگر همکاری کنند. تهدیدهای دیگری که میتواند آینده همکاریهای منطقهای را در چارچوب پیمانشانگهای دچار خلل کند، خصومتهای بین چین و هند از یکسو و هند و پاکستان از سوی دیگر است. جمع جبری بازی آنها میتواند بازی صفر باشد. از اینرو این پیمان با دو عضو قدرتمند و پرجمعیت میتواند در صورت موازنه منفی به فروپاشی و در صورت موازنه مثبت، به قدرتی تأثیرگذار تبدیل شود. اصولاً سازمانهای منطقهای در عرصه بینالملل بدون داشتن ضریب امنیتی بالا نتوانستهاند موفق باشند. از سویی سه قدرت مهم این پیمان (چین، هندوستان و روسیه) کشورهای مسلمان نیستند هرکدام از آنها با دیدگاه دینی و فرهنگی متفاوتی، کشورهای مسلمان سنتی (ایران و پاکستان) را در کنار هم گرد آورده و به همکاری با یکدیگر ترغیب نمایند. هنوز زود است که بتوان در مورد ادامه همکاری در شانگهای رأی نهایی صادر کرد، اما همین مقدار که این کشورها میخواهند در کنار هم قرار گیرند، گامی رو به جلو است. اگر بدانیم که سازمان شانگهای در دهه 90 برای رفع تهدیدهای نظامی و مبارزه با اسلام افراطی شکل گرفت و برای حل مسئله اختلافات مرزی باقیمانده از دوران جنگ سرد بین چین و شوروی تشکیل شد، انتظارات پیشرفت همکاریهای اقتصادی را با دیدگاهی انتقادیتر مورد ملاحظه قرار خواهیم داد. با این وجود جهان آینده جهان همکاریهای منطقهای است و سازمان شانگهای میتواند در این راه گام بر دارد.
This article, is studying the geo-economics parameters of Shanghai Cooperation Organization Economy (SCO) and its permanent and observer member countries variables of this organization and its place in the world economy according to the latest statistical data. This article at the first step is going to clarify the comparative studies of key parameters influencing geo economy and their abilities and talents in creating regional economic convergence. Summarize the article suggests that: 1- SCO merely is not a military - security alliance, and gradually the economic agenda will consider as its priorities. The organization at the present situation has six permanent members and four members are observers. With full membership of this organization in the future, Iran will be the first time that is going to join in a non-economic (respectively military - security) organization. The areas of the Member States (the main and observer members both) of SCO approximately is equal by 37 million square kilometers, equivalent to or more than 28 percent of Earth's surface and its members from point of geographical view in fact they are both natural trade partners to each other. The organization with 2.9 billion population, has 43.62 percent of the world population, and from this point stands as the first regional actor in the world. 2- In this realm the two economic giants of Asia (India an China) are strengthening as the powers that are affecting both the region and the world, but they do not have enough energy resources and compelled a large part of the energy used for growing their economies from the outside world to import. In this treaty the two major oil-producing giants (Iran and Russia) have rich deposits of gas and petroleum also. Thus the three factors mentioned, energy resources (oil and gas), manufacturing products (industrial and agriculture) and consumption markets (significant population) there are in the region. Large population of the region itself, is the main local market for agricultural and industrial products of the region. 3- But in the this regional treaty, there are several negative points. Shanghai treaty member countries in addition separatism movements, is faced with current drug trafficking, arms and human smuggling, Taliban Islamism, are common threats that can work together. Future threats could damage the framework of common cooperation of members countries are including the hostilities between Chinaand India between one side and India and Pakistan is the other side. Algebraic sum game they can play is zero. Hence the covenant with two powerful and populous members could collapse if the negative balance, and if the balance becomes positive influence. 4- Primarily regional organizations in the international arena without a high security factor failed to be successful. Three powers of this important treaty (China, India and Russia) are Muslim countries, thus they are with different religious and cultural perspectives, the traditional Muslim countries (Iran and Pakistan) have gathered together to work in the framework of Islamic values. It is too early to be able to continue working on the final decision issued in Shanghai, but these countries wills that they decided and want to come together to work in a regional organization, is a step forward. If we know that the SCO in the 1990’s played a positive role to eliminate military threats and fight against radical Islam, and formed for solving boundary disputes(remaining from the Cold War between China and the Soviet Union), expectations of economic cooperation development is not out of expectation. However, the future world and regional cooperation organization in the world, could be successfully considered in SCO too.
https://journal.iag.ir/article_56911_cf7276a23f17d46aac63d8b6b604a92d.pdf
متغیرهای ژئواکونومی
همپیوندی منطقهای
قدرتهای تأثیرگذار
سازمان همکاری شانگهای
Geoeconomic variables
Regional convergence
Effective powers
SCO
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2011-09-23
7
23
136
173
56912
Original Article
تحولات ژئوپلیتیک در حوزه دریای خزر و تغییر نقش قدرتهای بزرگ در این منطقه
Geopolitical Developments in the Caspian Sea Region
and Change of Great Powers’ Role at this Area
حاکم قاسمی
1
زهرا ناظری
2
- استادیار علوم سیاسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین
- کارشناس ارشد روابط بینالملل، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین
در زمان حیات اتحاد جماهیر شوروی حضور قدرتهای بزرگ در حوزه خزر محدود بود. بهعلت تسلط شوروی بر بخش وسیعی از منطقه خزر و عدم تمایل آمریکا برای درگیری با شوروی و بهرسمیت شناخته شدن حوزههای نفوذ ابرقدرتها از سوی یکدیگر، حوزه خزر تنها تحت نفوذ و تأثیر شوروی بود. از اینرو ثبات نسبی در منطقه برقرار بود. اما بعد از فروپاشی شوروی قدرتهای متعددی در منطقه حضور یافتند. بنابراین در حالیکه قبل از فروپاشی شوروی وجود یک قدرت مسلط باعث یکپارچگی و برقراری ثبات در منطقه بود، بعد از فروپاشی شوروی با وجود قدرتهای متعدد، زمینه بروز رقابتها و چالشهای فراوانی در منطقه فراهم شد. در چنین وضعیتی قدرتهای بزرگ بهعنوان عامل بیثباتی در منطقهایفای نقش میکنند.
هدف مقاله حاضر این است که این تغییر نقش قدرتهای بزرگ را که بعد از فروپاشی شوروی و وقوع تحولات ژئوپلیتیک در منطقه خزر اتفاق افتاد، تبیین نماید. برای این منظور ضمن معرفی قدرتهای صاحب نفوذ در منطقه خزر و بررسی اهداف و منافع آنها در سالهای قبل و بعداز فروپاشی شوروی، به مقایسه عملکرد آنها و تأثیرات این عملکرد پرداخته است. با این بررسی سعی شده است تفاوت نقش و تأثیر قدرتهای بزرگ در دو دوره مورد مطالعه بیان شود. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که در حالیکه سیستم مداخله و نفوذ در منطقه خزر در سالهای قبل از فروپاشی شوروی عامل ثبات در منطقه بوده، در سالهای بعد از فروپاشی شوروی این سیستم به سیستم نفوذی بیثبات کننده تغییر نقش داده است.
Great Powers had limited presence in the Caspian Regions at the era of former Soviet Union. The Soviet Union’s sovereignty embraced Northern, Eastern and Western Regions of the Caspian Region. Iran had its sovereignty over the southern region of the Caspian Sea. Iran was under the influence of the United States until the Islamic Revolution. But thereafter, the influence of United States ceased and with respect to the Islamic Republic’s Policies, no country could have its presence as a predominant influential power at this region. Therefore, in the years prior to disintegration of the Soviet Union, due to sovereignty of the Soviet Union on a vast part of the Caspian Region and due to United States’ reluctance to encounter the Soviet Union, and also recognition of the super powers’ spheres of influence, the great powers played a stabilizing role at the Caspian Sea Region; but after the collapse of the former Soviet Union, numerous powers made their presence at the region. Existence of several powers has provided the ground for many competitions and challenges at the region. In such a situation, Great Powers play as instability factors in the region.
The aim of this article is to define such change of roles of the Great Powers after the collapse of the Soviet Union and occurrence of geopolitical developments at the Caspian Sea Region. To this end, meanwhile introducing influential powers at the Caspian Sea Region and investigating their goals and interests in the years prior to and after the collapse of the Soviet Union, we have compared their roles and the effects of such roles. Through this investigation, we have tried to deal with the great powers’ different roles and effects during the two aforesaid eras. The result of this investigation is that although the intervention and intrusive system at the Caspian Sea in the years prior to disintegration of the Soviet Union had a stabilizing role in the region, after the years of the collapse of the Soviet Union this system has changed its role to an intrusive system that plays as an instability factor in the region.
https://journal.iag.ir/article_56912_d822f6c18a2f0549c77c687de41db87b.pdf
دریای خزر
سیستم مداخلهگر
ثبات و بیثباتی
منافع قدرتهای بزرگ
Caspian Sea Region
Intrusive System
Stability & Instability
Interests of Great Powers
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2011-09-23
7
23
174
202
56913
Original Article
بررسی تأثیر نوع و میزان کاربری اراضی شهری در شکلگیری الگوهای فضایی بزهکاری مطالعه موردی: جرایم مرتبط با مواد مخدر در بخش مرکزی شهر تهران
The Impact of Type and Composition of Urban Land uses on forming the Spatial Patterns of Crime
Case Study: Drug-related Crimes in CBD of Tehran
محمد قصری
1
محسن کلانتری
2
کاظم جباری
3
سمیه قزلباش
4
- استادیار مدیریت استراتژیک، دانشگاه علوم انتظامی، تهران
- استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه زنجان
- کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه زنجان
- کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه زنجان
از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بروز ناهنجاریهای اجتماعی، ویژگیهای مکانی و تسهیلات محیطی مکانهای وقوع بزهکاری است. شکل و نوع کاربریها و رابطه بین توزیع آنها در سطح شهر در وقوع انواع جرایم تأثیر بسزایی دارد از سوی دیگر توزیع نامتعادل کاربری اراضی در سطح شهر سبب توزیع ناموزون جمعیت و فعالیتها میشود و این موضوع در کاهش نظارتهای اجتماعی و افزایش ناامنی و وقوع بزهکاری مؤثر است. در مقاله حاضر نوع و میزان کاربری اراضی شهری در شکلگیری الگوهای فضایی بزهکاری مورد مطالعه قرار گرفته است. روش پژوهش با توجه به موضوع پژوهش، پرسش و فرضیه طرح شده، ترکیبی از روشهای توصیفی، تطبیقی و تحلیلی است. در تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیلهای آماری و گرافیکی در محیط GIS و نرمافزارهای Office/Excel استفاده شده است. برای تحلیل آماری و گرافیکی از نرمافزارArc GIS 9.3 و افزونه (Case) و افزونه Crime Analysis در محیط Arcview استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش بهصورت تمام شماری (بدون استفاده از روشهای نمونهگیری) از پروندههای کیفری نیروی انتظامی و واحدهای اجرایی مرتبط فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از تاریخ 1/1/87 لغایت 30/11/87 استخراج گردیده است. بدین ترتیب جامعه آماری مطالعه حاضر مجموعه جرایم ارتکابی قاچاق و سوءمصرف مواد مخدر است که در دوره زمانی پژوهش (فروردین تا اسفند 87) در محدوده بخش مرکزی شهر تهران بهوقوع پیوسته است. نتیجه بررسی نشان میدهد یکی از مهمترین مشکلات بخش مرکزی شهر تهران عدم اجرای صحیح اصول و ضوابط برنامهریزی کاربری اراضی شهری و عدم توزیع متعادل کاربریها در این بخش از شهر است. این موضوع و دیگر مسایل کالبدی، اجتماعی در این بخش از شهر تهران سبب شده است، در برخی کاربریها بویژه کاربری تجاری و خدماتی رخداد جرایم بسیار بیشتر از سایر کاربریها باشد. تراکم بالای جمعیت و فعالیتها و همچنین ازدحام و شلوغی جمعیت در طول روز در برخی کاربریهای خاصی و در خیابانهای مجاور آنها سبب شکلگیری کانونهای تمرکز بزهکاری در این مکانها شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که اقداماتی چون توانمندسازی ساخت و سازهای کالبدی و ساماندهی الگوهای کاربری اراضی در بخش مرکزی در کنار مدیریت بهینه فعالیتها در بخش مرکزی تهران و در مجموع کاهش تنگناها و مشکلات کالبدی، اجتماعی، اقتصادی این بخش تأثیر بسزایی در کاهش بزهکاری در بخش مرکزی شهر تهران دارد.
Of the most influential factors in the incidence of social deviance, environmental features and facilities places where crime is occurring. User forms and distribute them between the occurrence of various crimes in the city has a considerable impact on the other hand unbalanced distribution of land in the city because the population distribution and inharmonious activities and this will reduce the social regulations and increasing insecurity and the occurrence effective crime. The paper type and amount of urban land use in shaping spatial patterns of crime has been studied. Method according to research topic, questions and hypotheses proposed, a combination of descriptive statistics, comparative and analytical. In analyzing the data and statistical analysis in GIS and graphic software office / Excel is used. For statistical analysis and graphics software and plug-Arc GIS .9.3 (Case) and Crime Analysis plugin is used in Arc View environment. The study population as all the numbers (without the use of sampling techniques) from the police and criminal cases related to administrative units of the Greater Tehran police commander on 1/1/1387 till 30/11/1387(21/03/2008 till 19/02/2009) has been extracted. Thus the present study collection of crime statistics community committed drug trafficking and abuse that study period within the central business district of Tehran have occurred. Results show reviews the most important problems of the central business district of Tehran and the lack of proper implementation of the principles of urban land use planning regulations and lack of a balanced distribution of user in this part of the city. This and other issues of physical, social, in this part of the city of Tehran has been caused, in some particular land uses business and service event land uses crime is much more than the other. High population densities and activities as well as crowd during the day in some specific user and their adjacent roads caused the formation of focal focus is crime in these places. Research results indicate measures because empowering physical construction and organization of land use patterns along the central part of optimal management activities central business district of Tehran and reduce bottlenecks and problems in the total physical, social, economic impact of this significant decrease in crime is the central business district of Tehran.
https://journal.iag.ir/article_56913_116ffa3adaeb843072d840e09bd09dde.pdf
بزهکاری
کاربری اراضی
الگوی فضایی
بخش مرکزی تهران
crime
land use
Spatial Pattern
CBD of Tehran
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2011-09-23
7
23
203
229
56914
Original Article
بررسی باستانشناختی ارتباطات سیاسی و فرهنگی ایران و آسیای صغیر در دوران هخامنشی
Archaeological Analysis of Political and Cultural Relations between Persia and Asia Minor in Achaemenid Period
علیرضا هژبری نوبری
1
مهسا ویسی
2
حمید خطیب شهیدی
3
- دانشیار باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
- دانشجوی دکتری باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
- استادیار باستانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
یک نظام سیاسی حاکم بر یک سرزمین برای اداره بهتر امور خود نیاز به یک سری تقسیمبندیهای فضای سیاسی و گماردن شخصی با اختیارات خاص بر این واحدها دارد. اولین تجربه تقسیم فضای سیاسی در ایران به دوره حکومت هخامنشیان(330-550ق.م) بر میگردد. در این دوره داریوش بزرگ سازمان فضایی کشور را در بیست خشترپاوننشین تنظیم کرد که یک خشترپاون از سوی حکومت مرکزی بر آنجا حکومت میکرد. شیوه حکومت سیاسی هخامنشیان فدراتیو بود و نواحی مفتوحه با حفظ استقلال داخلی تابع حکومت مرکزی بودند. از جمله مناطق تحت انقیاد هخامنشیان که تعدادی از خشترپاوننشینها نیز در این قسمت واقع شده بودند، آسیای صغیر امروزی است. هدف از این پژوهش، بررسی نمودهای حکومت فدرالیسم هخامنشی در خشترپاوننشینهای آسیای صغیر و نحوه تقسیمبندی آنها براساس سیاستهای دستگاه اداری هخامنشی است.
A political system dominated on a country to have a better manage on its affairs, needs an administrative division of political spaces, and putting a governer with special powers on these units. The First experience administrative division of political space, backs to Achaemenid period (330-550 BC). In this period, Darius The Great, organized the spatial structure of the country into twenty satrapies and appointed a satrap from the central government on the rule of satrapies. Achaemenid political governance method , was Federation and Conquered areas with having their autonomy, were submissive of central government. One of conquered area was Asia Minor (Modern Turkey) that some of Achaemenid satrapies were located there. The purpose of this study is reviewing aspects of Achaemenid federal rule in Asia Minors satrapies and how to classify them according to Achaemenid administration policy.
https://journal.iag.ir/article_56914_d407af4e06a7f3133eb8a91c3f2c77e7.pdf
هخامنشیان
آسیای صغیر
خشترپاون
خشترپاوننشین
Achaemenian
Asia Minor
Satrap
Satrapy