per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2010-12-22
6
20
7
40
56929
Original Article
گفتمان ژئوپلیتیکی بازنمایی دشمن خیالی
Representing Imaginary Enemy: A Geopolitical Discourse
زهرا احمدیپور
1
محمدرضا حافظنیا
2
رضا جنیدی
3
ـ دانشیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
ـ استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
ـ دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
هدف این تحقیق بررسی نقش بازنماییهای زبانی و رسانهای در شکلگیری گفتمان ژئوپلیتیکی دشمن خیالی است. این تحقیق بر پایه روششناسی تفسیری و دیدگاههای زبانشناسی ساختگرا و گفتمان فوکویی انجام شده است. فوکو معتقد است هیچ چیز معناداری خارج از گفتمان وجود ندارد، دشمن فرضی نیز ساخته نظام سیاسی اجتماعی و تأمینکننده اهداف نظامهای گفتمانی است. امروزه، نظامهای بازنمایی رسانهای حدود و مرزهای نمادین «ما» و «آنها» را تعیین میکنند. نتایج این تحقیق نشان داد که بازیگران سیاسی و نهادهای رسانهای مربوطه از روشهایی مختلفی چون: انسانیتزدایی از حریف، تعمیم افراطی، گزینشگری، انتقال، پاره حقیقتگویی، فرافکنی، قرینهسازی، محتوازدایی، توسل به جنگ، برچسبزنی، برجستهسازی، نفی و اثبات، القاء انسداد گفتمانی، انتخاب بد از بدتر، تکرار، استعارهسازی و غیره استفاده نموده و انگاره و تصویر «دشمن خیالی» را در نظر افکار عمومی جامعه هدف تولید و تثبیت میکنند و از این طریق بستر نفوذ و اعمال سلطه نامحسوس را فراهم مینمایند.
formation of geopolitical discourse on imaginary enemy. The current research has been accomplished on the basis of descriptive methodology, linguistic viewpoints and Foucaudian discourse. As Foucault believes that nothing significant exists outside the discourse, the imaginary enemy is also on world’s cultural and political structures existing under the framework of discourse and power relationship in order to political and cultural hegemony against “other” culture, creed and sect etc. The results of this study shows that political actors and media institutions have used different methods such as inhuman representation of rivals, excessive prevalence, selectivity, transition, releasing part of truth, projection, identicalization, resorting to war, labeling, distinguishing, retroversion, projection, negativity and positivity, discursive closures, selecting bad from worse, using two factual news to legitimize a false one, using signs and symbols, media credibility, humiliating and ridiculing, creating fear and terror, disinformation, delusive generalization, color politics, using false cartographic technique, geopolitical metaphors, message repetition so that they could they could produce and fix the idea and image of imaginary enemy on general public opinion.
https://journal.iag.ir/article_56929_a535230fa56cecb187cbe15ee35fd359.pdf
نظام گفتمانی
تصویرسازی ژئوپلیتیکی
دشمن خیالی
System of discourse
Geopolitical depiction
Imaginary enemy
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2010-12-22
6
20
41
57
56930
Original Article
ادعای ابوظبی بر جزایر سهگانه ایرانی ابزاری برای هویت سازی در امارات عربی متحده
Abu Dhabi’s claims on three Iranian islands, An instrument of Building a UAE Arab Identity
پیروز مجتهدزاده
1
ـ دانشیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
امارات متحده عربی ادعای حاکمیت و مالکیت نسبت به سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بیتوجه به این حقیقت مطرح کرده است که این جزایر تا اوایل قرن نوزدهم بخشی از قلمرو بیچون و چرای ایران در خلیج فارس شمرده میشد: دورانی که گسترش حضور استعماری بریتانیا در کرانههای جنوبی خلیج فارس آغاز شده و به ریشه انداختن دانه اصلی پیدایش امارات کرانههای یاد شده منجر گردید، در جایی که محل زندگی قبایل وابسته به ایران بود. دیری نپایید که این قبایل ایرانی وابسته به ایران در لباس امارات عربی غیر وابسته به ایران، ولی تحتالحمایه بریتانیا ظهور کردند، و بر همان منوال بود که حمایت بریتانیا از گسترش سرزمینی آنان سبب تشویق ادعای سرزمینی آنان در فضایی شد که در آن دوران تا حدود بسیار زیادی فضایی کاملاً ایرانی بود. اسناد فراوانی در دست است که ثابت میکند سراسر منطقه خلیج فارس از دورانهای کهن باستانی به ایران تعلق داشته است. با این حال استعمار بریتانیا این سه جزیره را در سال 1903 به نام قبایل قاسمی تحتالحمایه خود در شارجه اشغال کرد. پیش از واپس کشیدن چتر تحتالحمایگی خود از این امارات در سال 1971، بریتانیا پیشناد شکل گرفتن اتحادیهای را مطرح کرد متشکل از امارات تحتالحمایه خود: ابوظبی، دوبی، شارجه، رأسالخیمه، عجمان، فجیره و امالقوین به اضافه بحرین و قطر که دو شیخنشین یاد شده اخیر به دلایل خاص خود پیوستن به اتحادیه مورد نظر آنان را رد کردند. در نتیجه برنامههای یاد شده انگلیسی بود که از هفت شیخنشین شبه جزیره مسندم فدراسیون «امارات متحده عربی» در تاریخ 2 دسامبر 1971 بهوجود آمد و در اندک فاصله پس از تشکیل آن بود که موجودیت جدید به نمایندگی از سوی دو عضوش، یعنی شارجه و رأسالخیمه خواستار پیوستن سه جزیره مورد نظر به خاک اتحادیه شد. از آنجا که طرح ادعای سرزمینی علیه دیگر کشورها تاکتیکی کهن و بس موثر برای کشور شکل گرفته جدید است تا بتواند ملیت برنامهریزی شده جدید خود را قوام دهد و هویت ملی مشخصی را تحصیل نماید،به این امید اختیار کرد که از این راه به وحدت و هویت ملی مورد نظر خود برسد. ادعاهای سرزمینی به منظور تسهیل پروسه ملت سازی سوابقی در منطقه دارد، چنان که ایران در دهه 1930 ادعای حاکمیت بر بحرین را پیش کشید به امید استفاده ابزاری از آن بهعنوان وسیله تحریک کننده اختلافات کهنه ایرانی - عربی بهمنظور کمک به روند ملتسازی که رضا شاه در آن هنگام آغاز کرده بود. همچنین حکومت بعثی عراق در دهههای 1950 و 1960 ادعای حاکمیت بر خوزستان ایران را مطرح کرده و آن استان ایرانی را «عربستان» خواند دقیقاً به این دلیل که چنین ادعایی میتوانست اختلافات تاریخی خفته ایرانی - عربی را بیدار کند و به قوام گرفتن یک هویت خالص عربی برای عراق در سرزمین نیمه ایرانی بینالنهرین کمک نماید. به هر حال، از آنجا که سنت ایرانی حکومت سرزمینی فدرالیته که بر پایه ایده دادگری شکوفا گردید، چهبسا در شکلگیری مفهوم «حکومت ملتپایه» در غرب نیز سهم داشته است که خود در پرتو روند سیاسی فضای حقیقی پس از وستفالیا ظهور کرد. از اینرو، نویسنده بر این عقیده است که مطالعه فرایند تکاملی شکلدهی به هویت سرزمینی ایران میتواند نمونهای از ایده هویت سرزمینی را در مطالعه مفهوم سامان «border» (مرز به مفهوم عام و گسترده) در اختیار ما قرار دهد.
The United Arab Emirates has been laying claims of sovereignty on three islands of Greater Tunb, Lesser Tunb, and Abu Musa, regardless of the fact that these islands formed parts of Iranian dominion in the Persian Gulf undisputedly up until the beginning of 19th century, when British colonial presence began to grow in the southern shores of the Persian Gulf, whereupon the first germs of the creation of the emirates of those shores were sawn in what was Iranian dependant tribal entities. Soon these emirates emerge as Arab entities of no Iranian dependency, but as British protectorates and/thus British support for their territorial expansion encouraged their territorial claims in a political space that was Iranian to a large extent at the time. There are scores of documents proving that the entire region of the Persian Gulf belonged to Iran since time immemorial. Nevertheless, the British occupied these three islands in 1903 in the name of British protectorate Qawasim tribes of Sharjah. Before withdrawing its protection of Arab emirates in 1971, the British called for the formation of a federation of its protectorate emirates of the region, namely Abu Dhabi, Dubai, Sharjah, Ras al-Khaimah, Ajman, Fujairah and Umm-al-qowin, as well as Bahrain and Qatar, the latter two refusing to join the proposed federation for their own reasons. It was as a result of these said British plans that the United Arab Emirates was formed out of the seven emirates of Musandam Peninsula on December 2, 1971, and the new entity began to call on behalf of two of its member emirates, Sharjah and Ras-al-Khaimah for the three islands in question to be added to its territories. Since territorial claims against other states is an old, and highly effective tactic for a newly formed state to enhance its particular design of nationhood and to assume a definitive national identity, it seems the UAE has opted for territorial disputes with Iran, the only non-Arab state of the Persian Gulf in the hope of attaining its desired national unity and identity. Territorial claims for nation-building purposes has precedence in the region, as Iran claimed Bahrain in 1930s in order to use the old Arab-Iranian conflicts to assist the process of nation-building that Reza Shah had started then. Similarly the Baath regime of Iraq claimed in 1950s and 1960s sovereignty over Khuzestan of Iran, calling it “Arabistan” precisely because it re-awakened historical Arab-Iranian controversy in the hope that it would enhance a pure Arabic identity for Iraq of the semi-Iranian region of Mesopotamia.
https://journal.iag.ir/article_56930_c8571cb657ba796bc63522e0dfc89cb1.pdf
امارات متحده عربی
ایران
جزایر
خلیج فارس
ابوموسی
تنب
ملت سازی
هویت ملی
عراق
بریتانیا
United Arab Emirates
Iran
Islands
Persian Gulf
Abu Musa
Tunb
Nation-building
National Identity
Iraq
Britain
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2010-12-22
6
20
58
107
56931
Original Article
کشمیر: یک منازعه حل نشده بین هند و پاکستان
The Kashmir: An Unresolved Dispute Between India and Pakistan
سودیپتو ادهیکاری
1
موکول کامل
2
ـ استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه پتنا، هندوستان
ـ دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه پتنا، هندوستان
جامو و کشمیر، از زمان ایجاد آن به عنوان یک ملک شاهانه در تاریخ 16 مارس 1846، که خود نتیجه پیمان امریتسار بین کمپانی هند شرقی (بعداً دولت انگلستان) و مهاراجه گلاب سینگ، همواره قربانی جغرافیای خود بوده، چرا که همیشه مورد طمع قدرتهای رقیب مجاور بوده است. کشمیر بهعنوان منطقهای با شکافهای قومی عمیق هیچ زمانی دارای یک حکومت با ثبات نبوده است. این منطقه در گذشته منشأ رقابت بین بریتانیا، روسیه و چین بوده است ولی در تاریخ سابقه دخالت مستقیم و درگیریهای مسلحانه آنها بر سر کشمیر وجود ندارد. اما از زمان خروج بریتانیا و تشکیل کشورهای هند و پاکستان، جامو و کشمیر همانند تکه استخوانی بین آنها در حال کشیده شدن بوده و تا به حال سه جنگ در سالهای 1948، 1965و 1999 بر سر آن رخ داده است. یک سوم از خاک جامو و کشمیر از زمان قرارداد آتش بس اول ژانویه 1949 تحت اشغال پاکستان بوده است. مناقشه کشمیر یک مناقشه بینالمللی است، که قدمتی 62 ساله دارد. به هر حال به نظر میرسد مناقشمه کشمیر، از پیامدهای ناشی از اختلاف «اجتماعی- حقوقی» ناشی میشود، چرا که پاکستان از درگیریهای محلی حمایت میکند، در حالی که هند به جنبههای حقوقی الحاق بهعنوان سند استقلال هند در قانون سال 1947تکیه میکند. ژئوپلیتیک جنوب آسیا متأثر از مسأله جامو و کشمیر است و دستیابی به صلحی پایدار در منطقه بستگی به قطعنامههای مورد حمایت دو طرف خواهد داشت. مقاله حاضر در پی ریشهیابی مناقشه کشمیر از سال 1948 به بعد و همچنین ارزیابی قطعنامههای متمادی و طرحهای مختلف گذشته برای حل و فصل مناقشه است.
Jammu & Kashmir, since its creation as a Princely State on March 16, 1846, as a result of the Amritsar Treaty between the East India Company (later the British Government) and the Maharaja Gulab Singh, has always been a victim of its geography, on account of its location on the threshold of the major powers, both in the past and the present. The State has been subject to consistent pull and push from within (as the State is comprised of the three mutually exclusive geo-ethnic regions with hardened cleavages) and outside. It has never been a stable polity, rather a ramshackle State. Earlier it was a source of rivalries between the Russian, British, and the Chinese, but there is no history of their direct involvement in armed conflicts whatsoever. But, since the withdrawal of the British, following the creation of the two Dominions, India and Pakistan, Jammu & Kashmir has been the bone of contention between the two as they fought three wars on Kashmir in 1948, 1965, and 1999. One-third of Jammu & Kashmir is under Pakistan’s occupation since the cease-fire went into action on January 1, 1949. The Kashmir dispute is an international dispute, and it is more than 62 years old. The Kashmir conflict, however, apparently appears to an outcome of a ‘communo-legal’ dispute, with Pakistan advocating for a communal solution to the conflict, while India sticking to legal aspect of the accession as per the Indian Independence Act 1947. The entire South Asian geopolitics is focused on the Kashmir, and the peace in the region necessarily depends on the successful resolution to the dispute. The present paper is an attempt at tracing out the true genesis of the Kashmir dispute since 1948, and evaluating the various proposals, drawn up in successive years, to resolve the conflict.
https://journal.iag.ir/article_56931_84bf1b0838a8971f244b910d70223a5a.pdf
کشمیر
برتری
سند الحاق
توافق آتشبس
همه پرسی
حل مناقشه
Kashmir
Paramountcy
Instrument of Accession
Standstill Agreement
Plebiscite
Conflict Resolution
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2010-12-22
6
20
108
123
56932
Original Article
آینده آسیا: به سوی همکاری و وابستگی متقابل
The New Geopolitics of Asia:Towards Cooperation and Interdependency
محمود واعظی
1
ـ معاون پژوهشهای سیاست خارجی، مرکز تحقیقات استراتژیک، تهران
شکوفایی اقتصادی چشمگیر در برخی کشورهای آسیای طی دورهای طولانی تأثیراتی بر حوزههای مختلف روابط بینالملل بر جای گذاشته است. این مقاله به کنکاش درباره روند تحولات ژئوپلیتیک در آسیا میپردازد و راهها و وسائلی را مورد بررسی قرار میدهد که از طریق آنها این تحولات میتوانند منافع مشترک کشورهای آسیایی را تأمین کنند. مقاله حاضر با ارائه یک دیدگاه ایرانی نسبت به تغییرات ژئوپلیتیک در آسیا، سیر تلاش برای کسب استقلال تا ظهور گفتمان توسعه در قاره آسیا را در سالهای پس از جنگ جهانی دوم دنبال میکند و همچنین به مطالعه چالشهای پیشروی قدرتهای آسیایی در حال ظهور، مانند امنیت انرژی و فقدان ترتیبات منطقهای برای مدیریت و حل منازعات میپردازد و سپس با اشاره به جایگاه برجسته ایران در بازار جهانی انرژی، راههایی را پیشنهاد میکند که از طریق آنها ایران میتواند به امنیت انرژی در آسیا کمک کند. در پایان مقاله تدابیری را برای ارتقای وابستگی متقابل و همکاری در آسیا از جمله ایجاد یک نظام هنجاری، ایجاد یک ساختار امنیت جمعی و ترویج همکاری آسیایی ارائه شده است.
Significant economic prosperity in some Asian nations over a sustained period has left impacts on different areas of international relations. This paper explores the process of geopolitical developments in Asia, and examines the possible ways and means to ensure that these developments are in accordance with the common interests of Asian nations. Revealing an Iranian perspective of the geopolitical changes in Asia, the author traces the quest for independence to the rise of a development discourse in the Asian continent in the post-World War II period. He also studies the challenges ahead of the rising Asian powers such as energy security and lack of regional arrangements for conflict management and resolution. Pointing to Iran's salient status in world energy market, the author suggests the ways that Iran can contribute to the Asian energy security. The paper finally suggests measures for the promotion of Asian interdependency and cooperation including development of a normative system, development of a collective security structure and promotion of Asian cooperation.
https://journal.iag.ir/article_56932_89f5ae1c40352b03b50b9b2f25f4eb67.pdf
ژئوپلیتیک
آسیا
وابستگی متقابل
توسعه اقتصادی
دولت توسعهگرا
امنیت انرژی
Geopolitics
Asia
Interdependency
Economic Development
Developmental State
energy Security
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2010-12-22
6
20
124
138
56933
Original Article
اپک: سازمان فرامنطقهای در حوزه آسیا- پاسیفیک
APEC: The Trans Regional Organization in the Asia-Pacific Region
عباس مصلینژاد
1
ـ دانشیار علوم سیاسی، دانشگاه تهران
در اواخر دهه 1990، آسیای شرقی بعد از آمریکا و اروپا، به مرکز سومین منطقه اقتصادی جهان تبدیل شد. کشورهای این منطقه، 25 درصد تولید ناخالص داخلی جهان در اواسط دهه 1990 را به خود اختصاص دادند. آسیای شرقی در این دوران به کارگاه تولید کالاهای اقتصادی جهان تبدیل شده و نقش موثری در تجارت و مالیه بینالمللی ایفا نمود. اگرچه ژاپن به عنوان کشور خط مقدم آسیای شرقی تا اوایل دهه 1990 محسوب میشد، اما در این مقطع زمانی، چین به عنوان اصلیترین پشتوانه اقتصاد منطقهای ایفای نقش مینمود. چین و ژاپن هماکنون در زمره چهار اقتصاد بزرگ جهان محسوب میشوند. در دوران جدید، آسیای شرقی تمرکز خود را بر فرایندهای تولیدی و تجاری اقتصاد صنعتی قرار دادهاند. کالاهای تولیدی کشورهای کره جنوبی، تایوان، سنگاپور، تایلند و مالزی در سراسر جهان ملاحظه میشود. مازاد تجاری و مالی کشورهای شرق آسیا بیشتر از سایر مناطق جهان است. هم اکنون کشورهای منطقه، یک چهارم تولید، تجارت و تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دادهاست. بانکهای چندملیتی بزرگ جهانی نیز در این منطقه شکل گرفتهاند. در چنین روندی، اقتصاد آسیای شرقی ماهیت فرامنطقهای پیدا کردهاست. فرامنطقهگرایی منجر به رشد اقتصادی کشورهایی گردید که در دهههای 60-1950 در زمره فقیرترین کشورهای جهان بوده و صرفاً 4 درصد اقتصاد جهان را دارا بودند. در این مقاله رابطه بین بازار جهانی و فرامنطقهگرایی مورد بررسی قرار میگیرد. فرامنطقهگرایی اقتصادی منازعات سیاسی را کاهش داده و منجر به شکلگیری بازار جهانی در آسیای شرقی گردیدهاست. این امر را میتوان انعکاس بهرهگیری از تئوری لیبرالیسم و بازار جهانی دانست. این تئوری زمینه شکلگیری اپک به عنوان سازمان فرامنطقهای را به وجود آورده است.
By the 1990s, East Asia had become one of three core economic regions (along with Europe and North America) that together dominated the world economy, accounting for 25 per cent of world GDP by 1995. East Asia had become the new workshop of the world, the location of fast emerging markets, and a new financial power in the making. Japan had first spearheaded East Asia’s economic rise up to the 1990s, and now China has become a major force behind the region’s economic momentum.Theses two countries are amongst the world’s four largest national economies, but East Asia is also host to the highest concentration of newly industrialized economies (e.g. South Korea, Taiwan Singapore, Thailand, Malaysia) found anywhere in the world. The trade and financial surpluses generated by East Asian countries are second to none. The region accounts for just over a quarter of world trade, production, new technology patents and gross domestic product. It is also the home of some of the world’s largest banks and multinational enterprises. East Asia has achieved one of the most profound economic transformations in recorded history. In the 1950s and 1960s, it was a relatively poor developing part of the world, with countries such as Korea having comparable income per capita and development levels on par with many sub-Saharan African states. The region accounted for only 4 per cent of world gross domestic product (GDP) in 1960.In this article, the relation of global market, regionalization and regional conflict is discussed. The role of economic community in emerging market and global market in the East Asia is the section of establishing trade investment liberalization. So, new liberalization is based an economic regionalization and global market. This model is forming is East Asia and APEC region.
https://journal.iag.ir/article_56933_2f3b6854030b5e9d3d614d245e566125.pdf
توسعه منطقه ای
اقتصاد جهانی
بازار جهانی
سرمایه گذاری
فرامنطقه گرایی
سازمان همکاریهای اقتصادی آسیا- پاسیفیک(اپک)
Regional Developing
World Economy
Global Market
Investment
Trans-Regionalism
APEC
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2010-12-22
6
20
139
153
56934
Original Article
احزاب سیاسی ایران بین سالهای 1947-1941 با تأکید بر احزاب چپ
The Political Parties in Iran between 1941-1947, with particular emphasis on the Left- wings Parties
نجله خندق
1
ـ استادیار علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
این مقاله به بررسی احزاب سیاسی در ایران با تأکید بر احزاب چپ بین سالهای 47-1941 پرداخته است. درسالهای11-1905 ملت ایران نیاز مبرمی را برای انجام اصلاحات بنیادین حس نمود و تلاش بیوقفهای را برای متقاعد کردن دولت وقت از طریق انجمنها و تشکلهای اجتماعی برای توجه به اصلاحات بهعمل آورد. در بین سالهای 21-1911 آگاهی سیاسی مردم تا حدودی افزایش یافت و در حالی که حکومت مرکزی بیش از پیش ضعیف و ناتوان بود روشنفکران فرصت مناسبی برای فعالیت یافتند و هرج و مرج نیز کشور را فرا گرفت. این در حالی بود که وضع اقتصادی بشدت بحرانی و نارضایتی عمومی دامنگیر کشور بود. در چنین شرایطی رضا خان مبادرت به کودتا نمود و در ابتدا به احزاب و اتحادیهها آزادی عمل داد اما به تدریج این آزادیها را محدود نمود و در نهایت کلیه فعالیتهای احزاب را ممنوع اعلام کرد. او آزادی مردم را تهدیدی جدی نسبت به قدرت خود میدانست و در نتیجه فضای دیکتاتوری را بر جامعه حاکم نمود. متعاقب اقدامات رضا شاه، مخالفین وی به فعالیتهای زیرزمینی و مخفی پرداختند و انسجام قابل ملاحظهای بهدست آوردند بهطوری که که پس از برکناری رضا شاه در سال 1941 با قدرت قابل ملاحظه ای در صحنه سیاسی و اجتماعی حضور یافتند و عقاید خود را در جامعه بروز دادند. چون در این مقطع زمانی آزادیهای اجتماعی و سیاسی قابل ملاحظهای بدست آمده بود احزاب زیادی ظهور کردند، در سطح گستردهای به تبلیغ و جذب اعضا پرداختند و هر یک به فراخور حال خود جایگاهی در جامعه ایران برای خود تدارک دیدند. این وقایع واکنشی در برابر دوران خفقان 20 ساله رضاه شاه بود.
This article examines the political parties in Iran between 1941 and 1947, with particular emphasis on the left – wings parties. In 1905 awareness grew of the need for constitutional reform, and, as the necessary Pressure on the government could not be brought by parties as we understand them, wich had not yet developed, the struggle was finally won by anjumans. At this stage, Iran was in very bad order, facing economic disaster. The country was plagued by foreign intervention. The 1921 coup d'état was the only hope for prevention and Rezā Khān, on his assumption of power, did bring some political stability to Iran, However, the freedom given to parties and unions was crushed, along with the independence and integrity of the tribes and ulamā, when the Shāh realized the threat which these same bodies could pose to his position. A background sketch, discusses the emergence of parties from anjumans, the coup d'etat of 1921 and the subsequent dictatorship of Rezā Shāh, which filled the power vacuum on the abdication of Rezā Shāh; this general view indicates the prevalent political atmosphere and structure. The occupation of Iran had some consequences. Iran achieved her goal of freeing the country from Riza Shah's regime and enormous freedom was suddenly granted to the political parties, trade unions and religious elements; this encouragement to new political parties came partly from occupying elements. The mushrooming of political parties came about partly due to this political "indulgence" by the Allies and partly as a natural reaction to the sudden end of the twenty years oppressive rule by Reza Shah.
https://journal.iag.ir/article_56934_a5e173b9ac37d3707841aa58e903f38d.pdf
حزب سیاسی
احزاب چپ
قدرت
ایدئولوژی
ایران
Political party
Left wings
Power
Ideology
Iran
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2010-12-22
6
20
154
166
56935
Original Article
عناصر ژئوپلیتیکی مشروعیت سیاسی در کتیبه بیستون
Geopolitical Elements of Political Legitimacy in the Bisitun Inscription
سید صدرالدین موسوی جشنی
1
محمدسالار کسرایی
2
ـ استادیار علوم سیاسی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران
ـ استادیار علوم اجتماعی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران
مقاله حاضر تلاشی است برای بررسی تأثیرجغرافیای سیاسی بر شکلدهی عناصر مشروعیت در ایران باستان طبق آنچه که در کتیبه باستانی بیستون حک شده است. اسناد اصلی مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از ترجمههای فارسی و انگلیسی کتیبه بیستون که در شهر همدان یا هگمتانه در غرب ایران در سال 517 قبل از میلاد بر صخرههای کوههای هگمتانه مرکز قدرت هخامنشی حک شده است. محتوای این کتیبه به روش تحلیلی- توصیفی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مقاله ابتدا عناصر مشروعیت در کتیبه بیستون استخراج و سپس تأثیر جغرافیای سیاسی بر شکلدهی این عناصر مورد واکاوی قرار گرفته است.
The present paper is an attempt to discuss the impact of geopolitics on the elements of political legitimacy in ancient Iran as manifested in the Iranian ancient inscription of Bisitun. The main document used for the present research is the translation of the Bisitun inscription in the city of Hamedan (ancient Hegmataneh), western Iran, which was carved in 517 BC on the rocks of the mountains of Hegmataneh, the seat of power of the Achaemenids. The translation of the inscription has been analyzed through descriptive-analytical method to find out the element of political legitimacy in ancient Iran and then to analyze the impact of geopolitics on these elements.
https://journal.iag.ir/article_56935_a424daef71e556d5b0b0d77fff6c43e2.pdf
مشروعیت
ژئوپلیتیک
ایران باستان
کتیبه بیستون
نسب
اهورامزدا
ملک
هخامنشیان
legitimacy
Geopolitics
ancient Iran
Bisitun Inscription
Ancestry
Ahuramazda
kingdom
Achaemenid
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2010-12-22
6
20
168
180
56936
Original Article
پیامدهای حضور نظامی آمریکا در کشورهای عربی خلیج فارس سپر امنیتی یا افول مشروعیت
Impacts of U.S. Military Presence in the Arabic Countries of Persian Gulf Security Shield or Reduce of Legitimacy
فرهاد درویشی
1
آمنه جلیلوند
2
ـ استادیار علوم سیاسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین
- دانشجوی کارشناسی ارشد روابط بینالملل، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
منطقه خلیج فارس به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک خاص خود، همواره در طول تاریخ شاهد حضور قدرتهای خارجی در دامان خود بوده و کشف منابع عظیم نفتی در منطقه نیز اهمیت آن را دوچندان ساخت. در این میان و در چند دهه اخیر، از نظر گستره حضور، آمریکا سهمی بیشتر از دیگر قدرتها در منطقه داشته است. جنگ دوم خلیج فارس و بحران متعاقب آن در سال 1990، باعث تقویت موقعیت نظامی منطقهای آمریکا شد. تحرکات و اقدامات آمریکا در خلیج فارس بین سالهای 2008-1991 همواره مبتنی بر یک رشته علایق و اهداف ویژه منطقهای بوده است که از جمله مهمترین آنها، میتوان به نفت، حفظ ثبات منطقهای، جلوگیری از گسترش سلاحهای کشتار جمعی و مبارزه با تروریسم اشاره کرد. کشورهای عربی منطقه بهدلیل دارا بودن منابع عظیم نفتی، جایگاه ویژهای در سیاست ایالات متحده آمریکا دارند. نمودهای این اهمیت و جایگاه را میتوان در موافقتنامههای همکاریهای دوجانبه دفاعی، پایگاهای نظامی و قراردادهای امنیتی آمریکا با این کشورها مشاهده کرد. تداوم حضور آمریکا در خلیج فارس بعد از جنگ دوم خلیج فارس، تأثیرات مهمی برکشورهای عربی منطقه داشته است. پرداختن به این تأثیرات بین سالهای 2008-1992 بخشی از هدف این مقاله میباشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد رشد نظامیگرایی آمریکا بعد از بحران خلیج فارس در منطقه، وابستگی کشورهای عربی به ایالات متحده آمریکا و در نتیجه کاهش مشروعیت داخلی دولتهای آنها را بهدنبال خواهد داشت.
Persian Gulf region, due to its own Geostrategic position has always historically witnessed the presence of foreign powers as well as huge oil resources in recent decades; the scope of presence, America contributes more than any other powers have had in the region. Gulf War II and the subsequent crisis year 1990, the strengthening regional military status was America. America's actions in the Persian Gulf from 1991 to 2008 had based always on a range special regional interests and objectives that is the most important oil, maintain regional stability, interdiction of proliferation weapons mass destruction and fighting terrorism. Arabic countries of region due to having huge oil resources, they have a special place in the United States policy. Bilateral defense cooperation agreements, America bases military and security contracts with the regional countries are important reasons. Continued presence of America in the Persian Gulf after the Gulf War II, has had an profound impact on Arabic countries of region. To pay this effects from 1991 to 2008 are a part of the purpose of this article. Findings of this study shows growing hegemonic America after the Gulf crisis, dependence Arabic country on the United States of America and reduce their national acceptance will be followed.
https://journal.iag.ir/article_56936_9e79087b6d532e5e2083fa4ea5e38822.pdf
نظامیگری
مشروعیت
نفت
خلیج فارس
ایران
آمریکا
Militarism
legitimacy
Oil
Persian Gulf
Iran
U.S
per
انجمن ژئوپلیتیک ایران
فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک
1735-4331
2538-3698
2010-12-22
6
20
181
198
56937
Original Article
بررسی وضعیت آینده صندلیهای زنان ایران در مجلس در مقایسه با کشورهای خاورمیانه در سال 2025
A Study on Future Status of Seats in Parliament held by Iranian Women in Comparison with Middle East Countries in 2025
زهرا پیشگاهیفرد
1
امالبنی پولاب
2
ـ استاد جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی
- دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی
تعیین جایگاه یک کشور مستلزم ارزیابی و محاسبه مؤلفهها و عوامل مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مقایسه آن با سایر کشورهاست. محاسبه مجموع امتیازات این عوامل گویای سطح قدرت ملی و توسعهیافتگی کشور در سطوح منطقهای و جهانی است. از جمله عوامل توسعهیافتگی، توسعه شاخصهای جنسیتی کشورهاست و یکی از شاخصهای توسعه جنسیتی موقعیت زنان در مجلس است.شاخصهای جنسیتی در کشورهای خاورمیانه جایگاه زنان را در هر یک از کشورها نسبت به دیگری معین میکند. دانش مربوط به این نسبت هم نشان دهنده رشد دمکراسی و هم پیشرفت زنان در این کشورهاست. مقاله حاضر حاصل تحقیقی در زمینه وضعیتسنجی زنان در مجالس کشورهای خاورمیانه است. در این مقاله تلاش شده تا با ارائه روش و مدل گامی در راستای سنجش وضعیت زنان در زمینه حضور آنان در مجلس در منطقه خاورمیانه بپردازد. در این تحقیق از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و با استفاده از شیوه نمونهگیری چند مرحلهای و با تعیین جایگاه کنونی کشورها نسبت به یکدیگر، جایگاه آنها براساس شاخصهای توسعه جنسیتی و از طریق تکنیکهای تجزیه و تحلیل سریهای زمانی برای سال 2025 محاسبه شده است. نتیجه بهدست آمده نشان میدهد که جمهوری اسلامی ایران از نظر حضور زنان در مجلس در سال 2025 رتبه پانزدهم را در میان 22 کشور خاورمیانه خواهد داشت. البته پیشبینی اختلاف شاخص زنان ایران با هفت کشور منطقه ناچیز بوده و احتمال میرود با تغییرات اندکی در وضعیت شاخص زنان ایران و منطقه، رتبه ایران به عدد هشت برسد.
Determining the status of a country requires assessment and calculation of the various scientific, economic, social, and political components and factors and comparing them with other countries. Calculating all of these factors can show the level of national power and the development of a country on regional and international levels.One of the advancement factors is the development of gender indices of countries, and one of the indices of gender development is the status of seats in parliaments held by women. Gender indices in Middle East countries determine the place of women in each country in relation to others. The knowledge pertaining to this ratio shows the increase of democracy and the development of women in these countries.This paper is the result of a research on measuring the condition of women in parliaments of Middle East countries. In this paper the aim is to present a method and model for measuring the condition of women in regard to their presence in parliaments in the Middle East region. The method used in this research is descriptive-analytic and using the method of multi-level sampling and by determining the current place of the countries in relation to one another, their place in 2025 is predicted based on indices of gender development and through techniques of analyzing time series models.The result shows that Iran stands 15th among 22 Middle East countries in 2025 based on women’s presence in the parliament. Of course the predicted difference of Iran’s index with seven countries of the region was small and it is expected that with minor changes in the indices of Iran and the region, Iran's rank will rise to 8.
https://journal.iag.ir/article_56937_897f2b7df6039ef895d3b2ed9b81ca43.pdf
توسعه جنسیتی
زنان در مجلس
ایران
خاورمیانه
Gender Development
Women in Parliament
Iran
Middle East