تأثیر همسایگی یکی از جستارهای جغرافیای انتخابات است که پیامد عوامل و زمینههای جغرافیایی را در رفتار رأیدهندگان بررسی می-کند و بر این گمان است که ساکنان یک محدوده سکونتگاهی عموماً همانند یکدیگر بر اساس ویژگی و شناسههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگیشان، به فرد و یا جریانی که با آنان احساس همانندی مینمایند، رأی میدهند. این تحقیق به دنبال بررسی این مسئله است که آیا جستار همسایگی در فرهنگ سیاسی رأیدهندگان ایرانی اثرگذار بوده است؟ بدین منظور مقاله حاضر آمارهای دور نخستِ نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را انتخاب نموده و بر اساس روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از GIS به تحلیل داده و نقشههای تهیه شده پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تأثیر همسایگی نقش مهمی در انتخابات ایران داشته است؛ به گونهای که پیامد عوامل و زمینههای جغرافیایی مؤثر در رفتار رأیدهندگان نواحی مختلف کشور باعث شده که رأیگیری در ایران سرشتی محلیگرا و قومی بیابد. بنابراین چنین زمینه فرهنگی، یکی از بازدارندههای اساسی در کامیابی فرایند مردمسالاری بوده است.