انجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221eopolitical Strategy to Settle the Crisis of Pandemic Diseasesاستراتژی ژئوپلیتیکی برای حل بحران بیماری های همه گیر19131669FAمحمد رضا حافظ نیااستاد تمام گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-1099-6529ابراهیم رومینااستادیار گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20210612https://journal.iag.ir/article_131669_1f71f65f2546082dd0a5ea85166bcd5a.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221The Role of Hollywood Cinema in Geopolitical Representation of the Middle Eastنقش سینما هالیوود در بازنمایی ژئوپلیتیک از خاورمیانه1035119395FAمرتضی قورچیfaculty member, Department of Human Geography and Spatial Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iranسپیده السادات موسویانM.Sc. Student, Political Geography, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.0000-0003-1835-5275Journal Article20200826In recent decades, the role-playing of the media has paved the way for the emergence of a new discourse named popular geopolitics that has the potential to link public opinion to geographical policies. Researchers in the context of popular geopolitics seek to evaluate methods of representing geographical phenomena and geopolitical events in media such as cinema. The current study, given the significance of The Concept of the Political as a kind of discourse in popular geopolitics and its impact on public opinion, seeks to choose the Middle East geopolitical region as the subject of the Hollywood cinema representation to examine the structures that try to guide public opinion and increase its power in the region with the help of The Political tools such as political romanticism and political theology. In this context, selected works of cinema made during the presidencies of George W. Bush and Barack Obama between 2000 and 2015 have been selected for this analysis.در چند دهه اخیر، نقشآفرینی رسانهها زمینهساز به وجودآمدن یک گفتمان جدید به نام ژئوپلیتیک عامهپسند شده است که توانایی برقراری ارتباط میان افکار عمومی و سیاستهای جغرافیایی را دارد. محققان در بستر ژئوپلیتیک عامهپسند به دنبال ارزیابی روشهای بازنمایی پدیدههای جغرافیایی و رخدادهای ژئوپلیتیک در رسانههایی نظیر سینما هستند. این پژوهش با توجه به اهمیت مفهوم امر سیاسی به عنوان نوعی از گفتمان در ژئوپلیتیک عامهپسند و تأثیرآن بر افکار عمومی به دنبال آن است که با برگزیدن منطقه ژئوپلیتیک خاورمیانه به عنوان سوژه بازنمایی سینمای هالیوود به بررسی ساختارهایی بپردازد که با کمک ابزارهای امرسیاسی از جمله رمانتیسیسم سیاسی و الهیات سیاسی سعی در هدایت افکار عمومی و افزایش قدرت خود در این منطقه شود. در این چهارچوب آثار منتخب سینمایی که در دورهی ریاست جمهوری جورج بوش و باراک اوباما در حدّ فاصل سال-های 2015-2000 ساخته شده است و برای این تحلیل برگزیده شدهاند.https://journal.iag.ir/article_119395_830e2fa986d032ca906ea856f9dfbf9a.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221Energy Geopolitics with Emphasis on Iran Gas Potential to Promote Europe Energy Securityژئوپلیتیک انرژی با تأکید بر توان گازی ایران برای تأمین امنیت گازی اروپا3678122551FAسیروس احمدی نوحدانیAssistant professor of political geography, Tarbiat Modares University, Tehran, Iranآرش قربانی سپهرPh.D. Student of Political Geography, Kharazmi University, Tehran, Iran0000-0002-5783-2874Journal Article20200114Due to geographic importance, India, China and European states are the largest potential natural gas markets of Iran. Iran natural gas and gas condensate production reached to 6.5 million barrels until February 2019. This gas will be received by Europe, finally. Europe depends on gas import from Russia, a matter that concerns gas importing states. Europe security strategy is focused on decrease in the level of dependence on Russia which is emphasized by Europe security perspectives. The research is intended to investigate these issues: what is Europe strategy to provide its energy security? And how do Iran’s gas resources affect Iran and Europe relations? The research hypothesis is that Europe is intended to develop its relation with Iran in order to decrease in Europe energy dependence on Russia. The research is based on descriptive-analytic method and also it is applied in terms of its goal. The research results show that Iran is the only state that can end Russia dominance on Europe energy supply, and European states can reconsider Iran’s role to promote Europe energy security and to decrease in the EU dependence on Russia.بـا توجه به موقعیت جغرافیایی پر اهمیت ایران "هند، چین و کشورهای اروپایی" بزرگترین بازار بالقوه گاز طبیعی ایران به شمار میآیند. تولید گاز ایران و میعانات تا آخر اسفند 97 به عدد تکان دهنده ۶.۵ میلیون بشکه رسید. دیر یا زود این گاز راهی اروپا میشود. اروپا از نظر تأمین گاز به روسیه وابسته است و هیچ کشور وارد کننده انرژی، وابستگی تا این سطح را نمی پذیرد. راهبرد امنیتی اروپا در دهه آینده که با صراحت در اسناد مرتبط با چشم انداز امنیتی این قاره آمده است کاستن از این سطح از وابستگی است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که اروپا از چه راهبردی در جهت تأمین انرژی خود در یک دهه آینده استفاده میکند و مناسبات آینده بر مبنای منابع گازی ایران و اروپا چگونه صورت میپذیرد؟ فرضیه پژوهش حاضر این است که اروپا تلاش میکند جهت کم نمودن وابستگی انرژی خود از روسیه برای تأمین گاز در یک دهه آینده به مناسبات با ایران برای تأمین امنیت انرژی خود بپردازد. روش تحقیق، با توجه به ماهیت موضوع از نوع توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی با روش زمینهیابی میباشد. نتایج پژوهش نشان از آن دارد که ایران تنها کشوری است که می تواند به انحصار روسیه در تأمین انرژی اروپا خاتمه میدهد و کشورهای اروپایی در یک دهه آینده برای تأمین انرژی خود به ایران روی آورند تا بتوانند گاز مورد نیاز خود را تأمین نمایند و از سوی دیگر وابستگی خود به کشور روسیه را کمتر از گذشته نمایند.https://journal.iag.ir/article_122551_5146c358890173981b6775c08a55b129.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221The Role of Geographical Imagination and Geopolitical Representation in Dividing Space/Place into "our" and "their"نقش تخیلپردازی جغرافیایی و بازنمایی ژئوپلیتیکی در تقسیم فضا به فضاهای ما و دیگری و خلق فضاهای ترس79100120209FAیونس رشیدیResearcher of Critical Geopolitics, Critical Human Geography and Geography of Media, Hamedan, Iran.زهرا احمدی پورDepartment of Political Geography. Tarbiat Modares University, Tehran, Iran0000-0003-1539-0497اکبر عالمیDepartment of Cinema. Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.مولود بیاتDepartment of Community Health. Hamedan University of Medical Science, Hamedan, IranJournal Article20201019Human life is tied with space through spatial emotions and the sense of place. Although existence of spatial emotions plays a vital role in the creation of space and in some ways reflects the presence, tale, culture, and feeling in the place and space and in this way assists man in there, in some situations this issue can lead to some challenges which are rooted in discriminative approaches that divide humanity into "us" against "others". In the critical human geography and critical geopolitics, scholars mentioned numerous factors which are influential in this dividing. One of the main factors which plays a significant role in this process is "geographical imagination" which obtains semi-logical reasons for a group of individuals and some states and powers to exclude other social, political, and ethical groups from "us". This subject can influence people and encourage them to ascribe wrong facts to individuals who are categorized as "others" and misattribute their spaces and places as dangerous locations. This spatial approach, consequently can result in labeling some spaces as "spaces of fear" and through this generates a wide range of social, economical, political and spatial problems and restrictions for individuals who are considered as "others or them".زندگی انسان به علت احساس فضایی و احساس مکان با فضا عجین شده است. اگرچه وجود احساسات فضایی نقشی حیاتی در خلق فضا بازی میکند و به شیوههای مختلفی منعکس کننده حضور، سرنوشت، فرهنگ و احساسات در فضا و مکان است و به این ترتیب در اینجا به یاری انسان میآید، اما این مسئله در برخی موقعیتها میتواند به ایجاد چالشهایی بیانجامد که در نگرشهای متمایزکنندهای ریشه دارد که انسان را به دو گروه ما و دیگری تقسیم میکنند. در جغرافیای انسانی انتقادی و ژئوپلیتیک انتقادی، محققان مختلف عوامل متعددی را که در این تقسیم فضایی تاثیرگذار هستند فهرست کردهاند. یکی از این عوامل که نقش تعیینکنندهای در این فرآیند ایفا مینماید تخیلپردازی جغرافیایی است که دلایل شبه-منطقی را برای گروهی از افراد، کشورها و قدرتها فراهم میکند تا گروههای اجتماعی، سیاسی، و قومی دیگر را از «ما» جدا کنند. این موضوع میتواند به تاثیرگذاری بر افراد بپردازد و آنان را تشویق نماید تا امور اشتباه را به افرادی نسبت دهند که تحت عنوان «دیگری» طبقهبندی شدهاند و به این ترتیب فضاها و مکانهای آنان را به عنوان مکانهایی خطرناک معرفی کنند. این نگرش فضایی، در نهایت موجب می-گردد تا برخی از فضاهای جغرافیایی با عنوان «فضاهای ترس» برچسب بخورند و به این ترتیب طیف متنوعی از مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فضایی و محدودیتهای فضایی برای افرادی به وجود میآید که به مثابه «دیگری» شناخته میشوند.https://journal.iag.ir/article_120209_79f09cdc522db84d6c7e7ce3ebea7641.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221Revisiting the Rwandan Genocide: Reflections on the French-led Humanitarian InterventionRevisiting the Rwandan Genocide: Reflections on the French-led Humanitarian Intervention101115118383FAAlan LachicaPh.D. Professorial Lecturer, Department of International Studies
Far Eastern University Manila, PhilippinesJournal Article20200219Humanitarian intervention is a controversial issue in international relations and it is imperative for policy makers to understand its nature and complexities. This article seeks to explain France’s humanitarian actions during the Rwandan genocide in 1994 and how they were used to protect its strategic interests in Africa and Rwanda. Retrospectively analyzing the actions of France during the Rwandan genocide would provide invaluable insights on how powerful states advance their selfish national interests under the guise of humanitarianism. France’s military intervention in Rwanda represented the attempt to weave its strategic interests with its duty under international law to respond in cases of genocide and serious violations of human rights. The descriptive analysis method is used to build the arguments of this article and the conclusion reveals that France’s actions of leading the humanitarian intervention during the Rwandan genocide were not manifestations of a benevolent foreign policy but the pursuit of its selfish goals.Humanitarian intervention is a controversial issue in international relations and it is imperative for policy makers to understand its nature and complexities. This article seeks to explain France’s humanitarian actions during the Rwandan genocide in 1994 and how they were used to protect its strategic interests in Africa and Rwanda. Retrospectively analyzing the actions of France during the Rwandan genocide would provide invaluable insights on how powerful states advance their selfish national interests under the guise of humanitarianism. France’s military intervention in Rwanda represented the attempt to weave its strategic interests with its duty under international law to respond in cases of genocide and serious violations of human rights. The descriptive analysis method is used to build the arguments of this article and the conclusion reveals that France’s actions of leading the humanitarian intervention during the Rwandan genocide were not manifestations of a benevolent foreign policy but the pursuit of its selfish goals.<br /> .https://journal.iag.ir/article_118383_afbe6ed24048e8d608e2328c4af8c692.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221Analyzing the Role of Security in local Societies Tourism Development Case Study: Rural Areas of Torqabeh and Shandiz Countyتحلیل نقش امنیت در توسعه گردشگری مقصدها (مطالعه موردی: نواحی روستایی طرقبه و شاندیز)116134118137FAحمداله سجاسی قیداریAssistant Professor of Geography and Rural Planning, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iranنرگس وزینAssistant Professor, Faculty of Geographical Sciences and Planning, University of Isfahan, Isfahan, Iran.کبریا مرادیPhD Student of Geography and Rural Planning, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iranزینب عرفانیPhD Student of Geography and Rural Planning, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, IranJournal Article20200504Tourist destinations are selected by tourists based on various factors. One of the most important factors is tourist destination security. The study aims to investigate the role of security in the development of rural tourism. The methodology is descriptive-analytical. The statistical population includes 194 tourists from eight villages of Torqabeh and Shandiz County, which selected through the Cochran formula. A survey containing Likert- type scales were used for data collection. The reliability of the questionnaire was measured through Cronbach Alpha, which is acceptable. The collected data were analyzed using SPSS and Pearson Correlation test, One Sample T-test and Linear Regression, and VIKOR model. The results indicate that the security variable has a strong direct relationship with the tourism development variable (Coefficient = 0.713). In other words, security positively influences rural tourism development. In addition, the results of VIKOR model reveals that there is a different level of security for tourists in 8 tourist villages of the region; Jaghargh, Kang, and Abardeh villages are in good condition, but Noqondar, Anbaran, and Zoshk villages are at lower level in terms of tourism security and Zoshk village is at the lowest level in terms of tourism security that for the development of tourism in these villages should be considered by the authorities. انتخاب مقاصد گردشگری توسط گردشگران بر اساس در نظر داشتن عوامل متعدد صورت میگیرد که یکی از مهمترین آنها امنیت مقصد گردشگری میباشد. زیرا امنیت به عنوان یکی از مسائل مهم اجتماعی- سیاسی تاثیر گذار در فرآیند توسعه یک اجتماع و اجرای برنامه های مختلف توسعه ای در آن می باشد. بر این اساس هدف مطالعه حاضر بررسی نقش امنیت در توسعه گردشگری مقصدهای روستایی میباشد. به لحاظ روش شناختی این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی – تحلیلی بر اساس مطالعه کتابخانه ای و میدانی است. جامعه آماری پژوهش شامل گردشگران روستاهای شهرستان بینالود میباشد. برای تعیین حجم نمونه از کل روستاهای منطقه مورد مطالعه، 8 روستای هدف گردشگری انتخاب و از طریق نمونهگیری کوکران 194 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. تحلیلها از طریق آزمون های T تک نمونهای، همبستگی، رگرسیون (بین متغیر مستقل امنیت و متغیر وابسته توسعه گردشگری) و مدل ویکور (Vikor) انجام گرفت. نتایج تحقیق حاکی از آن است که متغیر امنیت با متغیر گردشگری با مقداره 0.713 دارای رابطهای مستقیم با شدتی قوی میباشد و بر اساس نتایج رگرسیون، امنیت عامل مهم و تاثیرگذار در گردشگری محلی میباشد. همچنین یافتههای مدل ویکور نشان میدهد روستاهای جاغرق، کنگ و ابرده از وضعیت مناسبی از نظر امنیت گردشگری برخوردار میباشند و روستاهای نغندر، عنبران و زشک در سطح پایینی قرار گرفتهاند. بنابراین سطح احساس امنیت متفاوتی از نظر گردشگران در بین روستاهای گردشگری منطقه وجود دارد.https://journal.iag.ir/article_118137_c5d071363922c340e0da4b0f250858bd.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221Critical and Complementary Review of Buzan’s Regional Security Complex Theory in The Wake of Middle East Regional systemبازخوانی انتقادی و تکمیلی نظریه مجموعه امنیت منطقه ای بوزان در پرتو نظام منطقه ای خاورمیانه135164105739FAنجمیه پوراسمعیلیPhd of International Relations, Allameh Tabataba'i University, Tehran. Iran0000-0001-7211-0274حسین سلیمیProfessor of International Relations, Allameh Tabataba'i University, Tehran. Iranسید جلال دهقانیProfessor of International Relations, Allameh Tabataba'i University, Tehran. Iran.Journal Article20200124The theory of the Buzan’s regional security complex is one of the most important theories of regional system analysis. But the theory has some shortcomings in the analysis of regional systems such as the Middle East. This article seeks to illustrate and reform those shortcomings with a fundamental theoretical and explanatory approach. This can also provide common variables for scrutinizing the regions all over the world. In this way, it is argued that it is need and necessary adding one more variable called "problematic" to the regional security complex theory. Also It is argued that, due to the specific characteristics of each region, it is necessary to consider the other particular variables of each region. Since this study focuses on the regional system of the Middle East as a case, it is also necessary to examine two other variables, the "individual" and the "structure of the international system".نظریه مجموعه امنیت منطقه ای بوزان از مهمترین نظریه های تجزیه و تحلیل نظام منطقه ای است. اما این تئوری کاستی هایی در تحلیل سیستم های منطقه ای، مانند خاورمیانه دارد. در این مقاله سعی شده تا این رویکردها با رویکردی بنیادی - نظری و تبیینی به تصویر کشیده و اصلاح شود. این رویکرد همچنین می تواند متغیرهای متفاوتی برای بررسی مناطق در سراسر جهان ارائه دهد. در این روش، استدلال می گردد که ضروری و لازم است یک متغیر دیگر به نام «مسئله و مشکله» به نظریه پیچیده امنیت منطقه ای اضافه شود. همچنین استدلال می شود که با توجه به ویژگی های خاص هر منطقه، لازم است متغیرهای خاص دیگری که ویژه هر منطقه است، در نظر گرفته شود. از آنجا که مطالعه موردی این مقاله بر روی نظام منطقه ای خاورمیانه متمرکز است، باید دو متغیر دیگر یعنی «فرد» و «ساختار سیستم بین الملل» نیز مورد بررسی قرار گیرد.https://journal.iag.ir/article_105739_2aa419417c077c82f09f5a1c7ff12938.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221Continuity and Change in Iran’s Approach toward the Nagorno-Karabakh Crisis (1997-2018)تداوم و تغییر در رویکرد ایران در قبال بحران ناگورنو قرهباغ (1376-1397)165189103848FAحمیدرضا عزیزیAssistant Professor, Faculty of Economics and Political Science, Shahid Beheshti Universityحمیدرضا حمیدفرM.A. of International Relations, Shahid Beheshti UniversityJournal Article20191006The current article aims at studying the elements of continuity and change in Iran’s foreign policy toward the Nagorno-Karabakh crisis during Seyyed Mohammad Khatami, Mahmoud Ahmadinejad, and Hassan Rouhani’s administrations. It tries to answer the question as to which factors have contributed to continuity and change in Iran's foreign policy toward the Nagorno-Karabakh crisis between 1997 and 2018? The article shows that although the principles of Iran’s foreign policy toward the South Caucasus and the Nagorno-Karabakh crisis have not changed during this period, the changing role of the external powers – Russia and the West – as well as different foreign policy priorities defined by the three administrations, have caused changes in Iran's approach to this issue. An inductive approach and a qualitative research method has been used in this article. Official documents, news and research articles have been used as the main sources of data in this article.مقاله حاضر تلاش دارد به مطالعه جنبههای تداوم و تغییر در سیاست خارجی ایران در قبال بحران قرهباغ در دوران ریاستجمهوری سیدمحمد خاتمی، محمود احمدینژاد و حسن روحانی بپردازد. در این مقاله سعی شده به این سوال پاسخ داده شود که در فاصله سالهای 1376 و 1397 چه عواملی در تداوم و تغییر در سیاست خارجی ایران در قبال بحران قرهباغ نقش داشته است؟ فرضیه مقاله حاضر آن است که اگرچه اصول سیاست خارجی ایران در قبال قفقاز جنوبی و بحران قرهباغ در این دوره زمانی تغییر نکرده است، نقش متغیر قدرتهای خارجی - روسیه و غرب - و همچنین اولویتهای متفاوت سیاست خارجی تغریف شده توسط سه دولت مذکور، سبب تغییراتی در رویکرد ایران به این موضوع شده است. در این مقاله از رویکرد استقرایی و روش کیفی بهره گرفته شده است. در این مقاله از اسناد رسمی، اخبار رسانهها و مقالات علمی به عنوان منابع اصلی دادهها استفاده شده است. https://journal.iag.ir/article_103848_0b127b4627fb81b240d55cc19cf28f59.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221Democratization in Iran: Analyzing Electoral Competition and Participation (1906 – 2013)دموکراتیزاسیون در ایران: تحلیل مشارکت و رقابت انتخابات (1906 – 2013)190208120771FAعلی ساعیAssociate Professor, Department of Sociology, Tarbiat Modares University, Tehran, IranJournal Article20200722This study focuses on the democratization in Iran from 1909 to 2013. I show that Iranian society experienced four waves of democratization. I argue that although Iran has experienced long-run processes of democratic change, the country has not yet been able to establish a democratic system. Meanwhile, these long-run processes of democratic change have led to long-lasting institutional change, realizing some of the minimum criteria of the transition process, including periodic elections. I set out a theory by which democratization increases parallel to the degree of socio-economic development. Importantly, I argue that successful democratization hinges on political elites strategically choosing to refrain from repression. The strategic choices made by the élites determine the main process of the transition stage. I use a novel dataset collected from 33 parliamentary and 11 presidential elections. Using multiple linear regression model, I find that socio-economic development and elite agency explain 0.42 percent of the variation in electoral participation and 0.62 percent of the variation in electoral competition. When elites decide to repress oppositional forces, the democratic transition index decreases by an average of 13.93 units. این مقاله بر دموکراتیزاسیون از 190 تا 1913 تاکید می کند. در این مقاله نشان داده شده است که جامعه ایرانی چهار موج دموکراتیزاسیون را تجربه کرده است. نویسنده استدلال کرده است که اگرچه ایران فرایندهای طولانی مدت تغییر دموکراتیک را تجربه است، با این حال هنوز نتوانسته است یک نظام سیاسی دموکراتیک را مستقر کند. در همین حال، این فرایندهای طولانی مدت، با تحقق برخی از معیارهای حداقلی فرآیندگذار، مانند برگزاری انتخابات دوره ای، به ایجاد تغییرات نهادی طولانی مدت منجر شده است. در این مقاله از داده های گردآوری شده در باب 33 مورد انتخابات پارلمانی و مورد 11 مورد انتخابات ریاست جمهوری استفاده شده است. فرضیه مقاله با استفاده از تکنیک تحلیل رگرسیون چندگانه مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته های تجربی دلالت برآن دارد که ترکیب خطی توسعه اقتصادی- اجتماعی و عاملیت نخبگان قدرت، به میزان 0.42 درصد از واریانس مشارکت انتخابات و 0.62 درصد از واریانس رقابت انتخاباتی را تبیین میکند. شواهد نشان می دهد که هرگاه نخبگان قدرت استراتژی سرکوب نیروهای مخالف انتخاب کنند، شاخص گذار دموکراتیک به طور متوسط 13.93 واحد کاهش می یابد. <br /> .https://journal.iag.ir/article_120771_28b7f91c84991e917e8c736d18de22a6.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221The Political Economy of Gold in Geo-Economic Evolving Conditionsاقتصاد سیاسی طلا در شرایط متحول ژئواکونومیکی209233110566FAسجاد بهرامی مقدمAssistant Professor in International Relations, University of Guilan, Guilan, Iran0000-0002-0821-8763نیلوفر باقرنیاMA in International Relations, University of Guilan, Guilan, Iranhttps://orcid.org/00Journal Article20190804Since the 18th century, the western world has gone through political and economic alterations. Gold has been of economic importance over thousands of years in several civilisations. It gained international economic significance during the 19th century, when several countries officially adopted the Gold Standard. With the world becoming more intertwined, gold has found new importance for economies and investors alike. It has been a safe haven during a time of economic crisis which has been reflected on its price. This paper examines the development of gold in a changing global, political and economic environment. For investors it has become a safe haven during the crisis, but how reliable is gold? How far can investors predict gold’s worth in times of crisis and what kind of crises drives gold? The interplay of global players, governments, their policies, currency strategies and large private investors have complicated the predictability of the gold price. Hence, the present study is aimed to analyze the reliability of gold when countries are headed into crises as well as economic and political impacts on the gold price, using content and data analysis method based on library resources<strong>.</strong>از قرن 18 جهان غرب دستخوش تغییرات سیاسی و اقتصادی شده است. طلا در طی هزاران سال در دوره های متمادی از اهمیت اقتصادی برخوردار بوده و این ارزش اقتصادی بین المللی در قرن نوزدهم هنگامی که چندین کشور به طور رسمی استاندارد طلا را تصویب کردند به دست آمد. با گسترش جهانی شدن و در هم آمیختگی اقتصاد جهانی ، طلا اهمیت جدیدی برای اقتصاد و سرمایه گذاران پیدا کرده که با تبدیل شدن به یک پناهگاه امن در زمان بحران اقتصادی، قیمت آن نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. این مقاله به بررسی توسعه طلا در نظام متحول جهانی از نظر سیاسی و اقتصادی می پردازد. اما نکته حائز اهمیت این است که طلا تا چه اندازه قابل اعتماد است؟ سرمایه گذاران تا چه میزان می توانند ارزش طلا را در مواقع بحران پیش بینی کنند و چه نوع بحران ها بر طلا تاثیر میگذارد؟ تعامل بازیکنان جهانی، دولت ها و سیاست هایشان، استراتژی های ارزی و سرمایه گذاران بزرگ خصوصی ، پیش بینی قیمت طلا را پیچیده تر کرده اند. در نتیجه نویسندگان در صددند تا میزان اعتبار طلا را واکاوی نموده و همچنین تاثیر عوامل اقتصادی و نظامی بر قیمت آن را با استفاده از منابع کتابخانه ای و به صورت توصیفی-تحلیلی ارزیابی نمایند. https://journal.iag.ir/article_110566_378ad9154515db1feda3fcce6e153ca2.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221A Geopolitical Approach Toward Deficit and Non- Growth of Democracy in The Middle East [Case Study: Iran and Saudi Arabia]رویکردی ژئوپلیتیکی به ضعف و عدم گسترش دموکراسی در خاورمیانه مطالعه موردی: ایران و عربستان سعودی234263120285FAرسول افضلیAssociate Professor at the Department of Political Geography and a Faculty Member of the University of Tehran,Tehran, Iranمهدی میرزاده کوهشاهیAssistant Professor at the Department of Geography and a Faculty Member of the University of Hormozgan, Hormozgan, Iranابوالقاسم محمودیPolitical Geography Ph.D. Student at the University of Tehran, Tehran, Iranسید محمد سیدی اصلPhD Student, Ankara Hacı Bayram Veli University, TurkeyJournal Article20200210It is argued in this paper that the non-formation or non-growth of democracy in the Middle East is related to geopolitical centrality. The network analysis of Iran and Saudi Arabia in terms of geopolitical centrality indicates that the high geopolitical centrality of these two countries in the existing geopolitical sub-networks at this region is one of the important barriers against realization and promotion of democracy. In Iran before 1979 Revolution, its high centrality under geopolitical sub-networks of security and the west and also after the 1979 Revolution, its high centrality in several ideological sub-networks have made slower Liberal democratic growth in this region.in contrast In Saudi Arabia, high centrality of this country since 1980s in ideological sub-networks and its role in geopolitical sub-networks of west and security on three past decades has hindered formation of Liberal democracy in this country..در این مقاله استدلال شده که عدم شکلگیری یا رشد دموکراسی در منطقه خاورمیانه به عامل مرکزیت ژئوپلتیکی مربوط است. تحلیل شبکهای از مرکزیت ژئوپلیتیکی دو کشور ایران و عربستان نشان میدهد که از مهمترین موانع سد کننده تحقق و یا گسترش دموکراسی در آنها، مرکزیت ژئوپلیتیکی بالای این دو کشور در زیر شبکههای ژئوپلتیکی موجود در منطقه بوده است. در ایران تا انقلاب 1979، مرکزیت بالای این کشور در زیرشبکههای ژئوپلیتیکی امنیت و غرب، و پس از انقلاب مرکزیت بالای آن در چند زیر شبکه ایدئولوژیکی، رشد دموکراسی لیبرال را در آن کُند کرده است. برعکس در عربستان، مرکزیت بالای این کشور تا دهه 1980 در زیرشبکه های ایدئولوژیکی و نقش آفرینی آن در زیر شبکههای ژئوپلیتیکی غرب و امنیت در سه دهه اخیر، مانع شکلگیری دموکراسی لیبرال در این کشور شده است.https://journal.iag.ir/article_120285_ba360ca4b4f78023b500cd31798a7844.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221Role of Malacca Strait with a Geopolitical and Strategic Approachبررسی نقش تنگۀ مالاکا با رویکردی ژئوپلیتیکی و استراتژیکی264287121694FAحسن کامران دستجردیAssociate professor of political Geography, Faculty of Geography, University of Tehran, Tehran, Iranhttps://orcid.org/00نرجس سادات حسینی نصرابادیPhD political Geography, University of Tehran, Tehran, IranJournal Article20201115One of the issues discussed in geopolitics is the role of international straits (canals); as such, it is of great importance to investigate their geopolitical and strategic role. It is because the straits are the places of distribution of power, where the competition of governments is very evident in using the potential of geographic space to achieve greater benefits and ultimately to gain power in international relations. Even in some cases, countries not located around the straits enter many ways in order not to lag behind other countries. That is to say, there is a kind of conflict and competition between countries over the use of straits, especially the countries bordering the strait. Therefore, the strategic straits play a decisive role in the power of nations and their fate and also in the foreign policy of the coastal states along with the balance of regional and global power, as a result, their study is essential for political geographers and geopoliticians. One of the most important straits in the world is the Malacca Strait whose investigation strategically and geographically provides important points. Using descriptive-analytical method and also based on statistics and figures for plotting diagrams in this paper, it has been tried to study the role, geopolitical features, and importance of Malacca Strait for coastal states and conditions as well as factors causing challenges and crises for the strategic role of the strait. According to the results, as one of the major international straits, the Malacca Strait has strategic potentials in the regional and global arena and coastal governments need to rely on targeted and strategic plans to combat the challenging processes in this strait<strong>.</strong>در بررسی و مطالعه تنگه های بین المللی پرداختن به نقش ژئوپلیتیکی و استراتژیک آنها، دارای اهمیت فراوانی است. چون تنگه ها فضاهای توزیع قدرت هستند و در آنجا، رقابت دولتها در استفاده از پتانسیل های فضای جغرافیایی برای رسیدن به منافع بیشتر و در نهایت رسیدن به قدرت در روابط بین الملل کاملاً نمایان است. حتی در مواردی، کشورهایی که در پیرامون تنگه ها مستقر نیستند، از راه های متعدد وارد می شوند تا نسبت به کشورهای دیگر از مزایای آن عقب نمانند. به عبارتی، نوعی کشمکش و رقابت بر سر استفادۀ بیشتر از تنگه های بین المللی، بین کشورها بویژه کشورهای حاشیه تنگه وجود دارد. بنابراین، تنگه های استراتژیک در قدرت ملل و سرنوشت آن ها و نیز سیاست خارجی کشورهای ساحلی و همچنین، موازنه قدرت منطقه ای و جهانی نقش تعیین کننده ای دارند، در نتیجه، مطالعۀ آنها برای جغرافیدانان سیاسی و ژئوپلیتیسین ها ضروری است. یکی از تنگه های مهم جهان، «تنگه مالاکا» است که بررسی آن از نظر ژئوپلیتیکی و استراتژیکی باعث دست یافتن به نکات مهمی خواهد شد.<br /> در این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی و همچنین با استفاده از آمار و ارقام برای ترسیم نمودارهای ترکیبی سعی بر آن است که به بررسی نقش، ویژگی های ژئوپلیتیکی و اهمیت تنگه مالاکا برای دولت های ساحلی و شرایط و عواملی که نقش استژاتژیکی تنگه را با چالش و بحران روبرو ساخته است، پرداخته شود. نتایج تحقیق نشان می دهد که، «تنگه مالاکا، به عنوان یکی از تنگه های مهم بین المللی دارای پتانسیل های راهبردی و استراتژیکی در عرصه منطقه ای و جهانی است و دولت های ساحلی برای مبارزه با فرایندهای چالش زا در این تنگه باید به برنامه های هدفمند و استراتژیکی تکیه کنند». https://journal.iag.ir/article_121694_4eaf230f47cf16f45a271294126d1f32.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221Causes of the failure of the state in Syria (2010-2019)علت ها و پیامدهای شکست دولت در سوریه 2019-2011288309122557FAالهه کولاییRegional Studies Department, University of Tehranیحیی زرین نرگسPrivate Sectorزیبا اکبریPh.D. Student, School of Management and Governance, University of Murdoch, AustraliaJournal Article20200613What broke out as the Arab Spring in Tunisia in 2010 stroke Egypt and shed its light on the Middle East, including Syria. During the first few days of demonstrations in Syria, the spring turned into a bloody fall and a full-scale civil war. Political-security crises and economic and social problems that had dominated the country during Assad's family rule left the state in deep defeat. Meanwhile, the arena of war turned into the scene of conflict between different political forces and their regional and international supporters, caused Syria to encounter immense foreign intervention. In this regard, this article attempts to figure out the answer to this question, "What are the causes for the Syrian state of failing during 2010-19?" The authors hypothesize that "the state in Syria has failed since the beginning of the protests due to persistent social, economic and political-security crises that led to the militarization of the country by the opposition and insurgent groups." The findings also indicate that the Syrian state faced historical crises after 2010 in economic imbalance and decline, demographic and environmental pressures, political-administrative corruption, and weak public services, which deepened after 2011, and it spread to other areas such as ethnic-religious violence.آنچه با عنوان بهار عربی در تونس در سال 2010 آغاز شد و مصر را درنوردید، پرتوهای خود را بر خاورمیانه و از آن میان سوریه افکند. از روزهای نخست اعتراضها در سوریه، بهار عربی به یک پاییز خونبار و جنگ داخلی تمامعیار بدل شد. بحرانهای سیاسی ـ امنیتی، اقتصادی و اجتماعی که کشور را در دوران حکمرانی اسد فراگرفته بود، دولت را به یک شکنندگی عمیق فرو برد. در همین دوره، سوریه به صحنه تنش میان نیروهای مختلف به پشتوانه حمایتهای داخلی و خارجی بدل شد. با توجه به این تحولات، نویسندگان این مقاله در تلاش هستند به این پرسش پاسخ دهند که «عوامل شکست دولت در سوریه در سالهای 2010 تا 2019 چه بوده است؟» این مقاله در پاسخ به این پرسش فرضیه «دولت در سوریه از ابتدای اعتراضها، بهواسطهی بحرانها سیاسی ـ امنیتی، اقتصادی و اجتماعی که به نظامیگرا شدن کشور از جهتهای مختلف منجر شد، شکست خورده است» را مطرح کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که دولت سوریه پس از 2010 بهسبب نبود توازن و افول اقتصادی، فشارهای جمعیتی و محیط زیستی، فساد سیاسی ـ اداری و بحران خدمات عمومی با بحران روبهرو و پس از 2011 این وضعیت به شکست دولت منجر شده است. در این مقاله از روش کیفی و کمی، توصیفی، همراه با تحلیل ساختاری برای کشف رابطه میان عوامل موثر در شکست دولت در سوریه در سالهای مورد مطالعه استفاده شده است. اطلاعات نیز بر اساس ابزار کتابخانهای و دادههای آماری تحلیل شده است.https://journal.iag.ir/article_122557_7204fadc48b19243ac7e6991cdbe2840.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221Iran’s Policy Toward Terrorist Groups and Regional Crisesسیاستگذاری ایران در برابر گروههای تروریستی و بحرانهای منطقهای310333122290FAعباس مصلی نژادPost doctorate on Strategic Policy making and Full Professor of Tehran University; Faculty of law & Political ScienceJournal Article20201219Strategic policy is tantamount to a method for foreign policy analysis. The foreign and strategic policies of Iran have been in line with multilateral cooperation in regional crises. The key indicators of Iran’s policy comprise mechanisms of identity and revolutionary actions in international and regional relations. Iran’s strategic policy has generally been formed on the pillars of multilateral cooperation with regional countries and in line with the unity of the Muslim world. <br />Iran has accepted many of the rules of the Westphalian system, and has therefore based its strategic policy orientation on the doctrine of adaptability to the world order. Iran’s policy of managing regional crises has generally been based on cultural tenets, historical experiences and structural consequences. Each of the latter components has played a crucial role in Iran’s Westphalian order paradigm for protecting the territories of other countries. <br />The experiences gained by Iran during the Holy Defense [Iran-Iraq War] and its acceptance of the United Nations Security Council Resolution 598 are indicative of the fact that Iran has employed pragmatic mechanisms with regard to regional conservative countries. Iran’s nuclear diplomacy can be regarded as another sign of its structural action which aims to deter threats and manage crises. The acceptance of the Joint Comprehensive Plan of Action and Iran’s efforts toward peacemaking in the regional order of the Persian Gulf and Middle East can be considered as actions taken by Iran toward confronting terrorist groups and organizing regional order under such circumstances as violence, crises and chaos.سیاستگذاری راهبردی بهمثابه روش تجزیه و تحلیل سیاست خارجی محسوب میشود. سیاست خارجی و راهبردی ایران در راستای همکاریهای چندجانبه در بحرانهای منطقهای بوده است. شاخصهای اصلی سیاست خارجی ایران را سازوکارهای کنش هویتی و انقلابی در روابط بینالملل و محیط منطقهای تشکیل میدهد. سیاستگذاری راهبردی ایران عموما بر مبنای همکاریهای چندجانبه با کشورهای منطقهای و در راستای وحدت جهان اسلام شکل گرفته است.<br /> ایران بسیاری از قواعد نظم وستفالیایی را مورد پذیرش قرار داده و بر این اساس جهتگیری سیاستگذاری راهبردی خود را بر مبنای رهنامه تطبیقپذیری با نظم جهانی قرار داده است. سیاستگذاری مدیریت بحرانهای منطقهای ایران عموما مبتنی بر انگارههای فرهنگی، تجارب تاریخی و پیامدهای ساختاری بوده است. هر یک از مولفههای یاد شده در انگاره نظم وستفالیایی ایران برای حفظ حوزههای سرزمینی کشورها نقش تعیینکنندهای داشته است.<br /> تجارب ایران از دفاع مقدس و پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل بیانگر آن است که ایران از سازوکارهای عملگرایانه در ارتباط با کشورهای محافظه کار منطقهای بهره گرفته است. دیپلماسی هستهای را میتوان یکی دیگر از نشانههای کنش ساختاری ایران دانست که معطوف به کنترل تهدیدات و مدیریت بحران بوده است. پذیرش برنامه جامع اقدام مشترک و تلاش برای صلحسازی در نظم منطقهای خلیجفارس و خاورمیانه را میتوان در زمره اقدامات ایران در مقابله با گروههای تروریستی و سازماندهی نظم منطقهای در شرایط خشونت، بحران و آشوب دانست.https://journal.iag.ir/article_122290_5b8b4174f6aff636ec8cd6672d6b249d.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-4331166020201221Interstate Rivalries within Regional Organizations
Case study: Economic Cooperation Organization (ECO)رقابت بین کشورهای عضو سازمانهای منطقهای؛ مطالعه موردی: سازمان همکاری اقتصادی (اکو)334350122289FAحسین مختاری هشیAssistant Professor of Political Geography, University of Isfahan, Isfahan, IranJournal Article20200803Although the goal of all regional organizations is to strengthen cooperation between member states, in some cases there are apparent or hidden rivalries in minor or major levels, which sometimes leads to stagnation and inefficiency of the regional organization and hinders effective cooperation. The need for cooperation in South West Asia to benefit all developing countries in the region became the main driver for the foundation of the Economic Cooperation Organisation (ECO) in 1985. This study aimed to identify the areas of rivalries among the member states of this organization resulting lack of cooperation and success, from a political geography and geopolitics point of view. Contexts of rivalries classified into four political, economic, cultural, and geopolitical factors containing eighteen sub-variables. The results showed geopolitical, political, cultural factors, and economic factors respectively have a positive and significant effect on rivalries in ECOبا توجه به تعداد و نقش رو به رشد سازمانهای منطقهای طی دو دهه گذشته به ویژه در مورد صلح، امنیت، توسعه و پیشگیری یا تخفیف منازعات، برخی از قرن 21 به عنوان دوران منطقهگرایی در مقابل قرن 19 و 20 که به ترتیب دوران امپریالیسم و ملیگرایی بودند، یاد میکنند. امروزه، همگرایی منطقهای به یکی از اصلیترین نگرانیهای دولتها تبدیل شده است. اگرچه هدف همه سازمانهای منطقهای تقویت همکاری بین کشورهای عضو است، اما در بعضی موارد رقابتهای آشکار یا پنهان در سطوح خرد یا کلان وجود دارد که گاهی منجر به رکود و ناکارآمدی سازمان منطقهای شده و مانع از همکاری مؤثر میشود. سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به عنوان یک سازمان منطقهای در جنوبغربی آسیا که در سال 1985 تاسیس شد، از عدم موفقیت در رسیدن به اهداف رنج میبرد که به نظر میرسد یکی از مهمترین عوامل ناکارآمدی و عدم موفقیت این سازمان وجود رقابت بین کشورهای عضو میباشد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی به دنبال شناسایی زمینههای رقابت بین کشورهای عضو این سازمان از دیدگاه جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک میباشد. بدین منظور، زمینههای رقابت به چهار عامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ژئوپلیتیکی که حاوی هجده متغیر فرعی هستند طبقهبندی شدند و نتایج حاصله نشان داد که عوامل ژئوپلیتیکی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به ترتیب تأثیر مثبت و معناداری بر بروز رقابت در سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) دارند.https://journal.iag.ir/article_122289_41a3d33bf50bac75a3e5ddf5ffd56ce8.pdf