انجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-433172420111222Globalization and Identity: Conceptual Paradoxes in the Middle Eastجهانی شدن و هویت: تناقضهای مفهومی در خاورمیانه52356900FAمحمود سریعالقلمـ استاد علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانJournal Article20090617The politics of the Middle East region in particular and the Muslim world in general have been characterized by the Islamic movement in the aftermath of the lslaj.uic revolution in hank. Alongside with nationalism, socialism and their variations, political Islam has been put forth as a construct and a prescript Hon for state crate the mainly .enhance of political sovereignty as well as a social model for Muslim countries by the Islamists. Though in most countries political Islam is a movement or is organized around a political party, and some states like Sudan, Pakistan and Afghanistan have labeled themselves as “Islamic Republic,” it is only in the case of Iran that Islam is modeled as a system of governance. During the same period that political Islam has stood both as a movement as well as a model of rule, the global system beginning in the early l8Os, has seen unprecedented levels of change. Significant among them are: the downfall of the USSR and the attenuation of the socialist model thereafter. Intensification of the global economic, technological and financial interdependence, intensive privatization of economic activity and the universalization of liberal democracy with its numerous variations as the model of governance. <br />This article intends to relate these two developments. A number of salient questions stand Out as the two significant developments are correlated: I) To what degree the Islamic movement since its introduction in Egypt in the I 930s and later on in many of its actual examples has produced a model? Second, to what degree has the Islamic movement been a political reaction to Western colonialism? And third, to what degree the globalization processes and the principles of the Islamic movement complement one another? In light of the aforementioned conceptual formulation, the major assumption is ibis article maintains that the economic and political dynamics of the current globalization processes led by the Western world are not only intensifying in the coming decade but are proving its. <br /> <br /> سیاستها بهطور کلی در منطقه خاورمیانه و بهطور خاص در جهان اسلام، بهواسطه حرکتهای اسلامی مشخص شدهاند. در کنار ناسیونالیسم، سوسیالیسم با همه تغییراتشان، اسلام سیاسی بهعنوان یک ساختار محترم مطرح شده است. هرچند در بسیاری از کشورها اسلام سیاسی یک جنبش که در اطراف یک حزب سیاسی و در برخی از کشورهای مانند سودان، پاکستان و افغانستان خود را به عنوان برچسب سازماندهی کرده است، «جمهوری اسلامی» تنها در مورد ایران است که اسلام بهعنوان یک مدل سیستماتیک حکومت مطرح است.<br /> مقاله حاضر در پی تحلیل این تحولات میباشد. تعدادی از پرسشهای مهم که در این زمینه قابل طرح میباشند، عبارتند از: 1- تا چه حد جنبش اسلامی از زمان معرفی آن در مصر در دهه 1930 و بعد از آن یک مدل برای اداره جامعه تولید کرده است؟ 2- اینکه این جنبشهای اسلامی در چه درجهای از واکنش نسبت به غرب استعمارگر بودهاند؟ 3- تا چه حد فرآیندهای جهانی شدن و اصول جنبشهای اسلامی مکمل یکدیگرند؟<br /> <br /> <strong></strong>https://journal.iag.ir/article_56900_9fbb125930c66b2febb271746e58de93.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-433172420111222NATO and National Missile Defenseناتو و سپر دفاع موشکی ملی255356901FAعنایتالله یزدانیـ دانشیار روابط بینالملل، دانشگاه اصفهان، اصفهان0000-0001-8087-3431مجتبی تویسرکانی- دانشجوی دکتری روابط بینالملل، دانشگاه تهران، تهرانسمیه بهرامی- دانشآموخته کارشناسی زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگانJournal Article20100130The clarification of the present situation in the relations of large powers including the United States, Russian Federation, China, European Union, and India is implying a new cold war in geopolitical, political, economic and military aspects which the member countries of North Atlantic Treaty Organization (NATO), led by USA, have against the member countries of Shanghai Cooperation Organization (SCO), led by China and Russia. The new cold war includes all aspects of the relationships of Eastern Powers with Western countries and In the first place the political relations between Russia and US worsen up. To find the emerging signs of the new cold war in the beginning of the third AD Millennium, the main part of the focus is on geopolitical areas of central Eurasia, Eastern Europe and Middle East. Among these signs the following could be mentioned; Moscow Vs. Washington arms race as the US missile defense shield in the former Soviet Union satellites and the exit of Russia from the conventional forces in Europe, the development of NATO to the east and middle east districts, the Russian-American confrontation over Balkan and the independency of Kosovo, Russian aggression to Georgia and the NATO’s reaction; concerns of the west due to the Russian dominance on the energy sources and Moscow’s endeavor to employ this as a political tool, and also the disagreement between the White House, European capitals and Peking and Moscow over Iran’s nuclear power profile.
وضعیت موجود در روابط قدرتهای بزرگ از جمله ایالات متحده، فدراسیون روسیه، چین، اتحادیه اروپا و هند دلالت بر یک جنگ سرد جدید در زمینههای ژئوپلیتیکی، سیاسی، اقتصادی و نظامی دارد که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به رهبری ایالات متحده آمریکا علیه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین و روسیه دارند. جنگ سرد جدید شامل همه جنبههای روابط قدرتهای شرقی با کشورهای غربی و در وهله اول، روابط سیاسی میان روسیه و ایالات متحده آمریکا هست. برای پیدا کردن علائم در حال ظهور از جنگ سرد جدید در آغاز هزاره سوم میلادی، بخش عمده تمرکز بر مناطق ژئوپلیتیک مرکزی اوراسیا، شرق اروپا و خاورمیانه میباشد. در میان این علائم میتوان به موارد زیر اشاره کرد: مسابقه تسلیحاتی مسکو و واشنگتن در زمینه سپر دفاع موشکی آمریکا در کشورهای اقماری اتحاد جماهیر شوروی سابق، خروج روسیه از نیروهای متعارف در اروپا، توسعه ناتو به شرق و خاورمیانه، رویارویی روسیه و ایالات متحده در بالکان و استقلال کوزوو، تهاجم روسیه به گرجستان و واکنش ناتو است، نگرانی غرب بهدلیل تسلط روسیه بر منابع انرژی و تلاش مسکو بر استفاده از انرژی بهعنوان یک ابزار سیاسی و همچنین عدم توافق کاخ سفید، کشورهای اروپایی، روسیه و چین بر سر قدرت هستهای ایران است.
https://journal.iag.ir/article_56901_8f604a5ea5fa103d935535afaf971696.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-433172420111222Regional Cooperation Model in the Horizon of Outlook Planالگوی همکاری منطقهای در افق سند چشمانداز547756902FAمحمد اخباریـ دانشیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانمحسن چوپانی رستمیـ کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانابوذر میار عباسیـ کارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهانJournal Article20100623This study attempts to answer question addressing significance of regionistic view and foundation as well as background of the development trend of regional cooperation all over the world. Impacts of various markets – based cooperation scenarios or those of state – run on this model along with exploring the features of the most appropriate common model for regional cooperation which has brought about the introduction of the leading common stream of regional development model constitute another part of the study. The study was conducted on the basis of meta – analysis research method through which achievement of the objectives identified for the Iranian 20 year Prospective Development were also investigated .The study first deals with the significance of globalization and regionalization followed by investigation of the aspects of old and new regionalization approaches. Moreover, regional development models are briefly investigated from two perspectives: “Economic Models for Regional Development” and “Scenarios for Regional Development and Cooperation ". At the conclusion, the study offers proposed models and approaches for development of South–West Asia. <br /> <br /> مطالعه حاضر از دیدگاه منطقهای دارای اهمیت پایهای بوده و همچنین در روند رشد همکاری در سراسر جهان دارای پیش زمینهای میباشد. تأثیرات بازارهای مختلف ـ سناریوهای با پایه همکاری و یا حکومتی ـ طبق این الگو به همراه بررسی ویژگیهای مناسبترین الگو برای همکاری منطقهای که باعث به وجود آمدن روند عمومی الگوی پیشرفت منطقهای شده است، بخش دیگری از این پژوهش را تشکیل میدهد. تحقیق حاضر بر پایه روش تحقیق توصیفی تحلیلی و تحلیل گفتمان انجام شده که از طریق آن دسترسی به اهداف چشمانداز پیشرفت 40 ساله ایران نیز بررسی شده است. این مطالعه نخست در مورد اهمیت جهانیشدن و منطقهگرایی بحث میکند و با بررسی جوانب رویکردهای قدیمی و مدرن منطقهگرایی ادامه پیدا میکند. علاوه بر این، الگوهای پیشرفت منطقهای بهطور مختصر از دو جنبه «الگوهای اقتصادی برای پیشرفت منطقهای» و «سناریوهای پیشرفت و همکاری منطقهای» مورد بررسی قرار گرفتهاند. بهعنوان نتیجه، الگوها و روندهای پیشرفت آسیای جنوبغربی پیشنهاد میشود.<br /> <br /> https://journal.iag.ir/article_56902_d345d67549386a1aae9f17fb0ae85bd5.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-433172420111222Palestinian Issue and the Security Council of UN:Use of Veto Prevents the Establishment of International Peaceموضوع فلسطین و شورای امنیت سازمان ملل متحد کاربرد حق وتو مانع از تحقق صلح بین المللی789956903FAمجید بزرگمهریـ دانشیار علوم سیاسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوینعلیرضا محمدخانیـ استادیار علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجانJournal Article20110829 <br /> <br />The Occupied Palestinian Territories have been a source of conflict for much of the twentieth century. The Palestinian Issue for the UN and especially for the Security Council (SC) is a main challenge which menaces continuously the international peace and security in the World. As our major question, we desire to elaborate the role and the policies of the SC concerning the Palestinian Issue. Through this paper, we seek firstly to explain the issue and then to evaluate the Security Council`s activities. We try to observe if the SC has been accomplished, based on the Charter of UN, its main duty, i.e. the peace keeping? <br />We have chosen the Critical Theory of International Relations as our theoretical framework. As our conclusion,, we try to prove that the SC has failed to accomplish its main duty. The right of Veto and the US pressure are considered as the major factors which prevent the SC to play its expected role. The Palestinian Issue demonstrates more and more the fact of need for the essential reforms in UN structure, especially in the Security Council. <br /> <br /> موضوع سرزمینهای اشغالی فلسطین سرچشمه یکی از منازعات مستمر قرن بیستم بوده است. قضیه فلسطین برای سازمان ملل متحد و شورای امنیت همواره موضوعی بوده که صلح و امنیت بینالمللی را به چالش کشانده است.<br /> مسأله محوری مقاله حاضر، بررسی تفصیلی نقش و سیاستهای شورای امنیت در قبال موضوع فلسطین و سیاستهای اسرائیل میباشد و به دنبال بررسی این مسأله است که آیا شورای امنیت در قبال این موضوع به وظیفه اصلی خود یعنی حفظ صلح بینالمللی عمل کرده است یا خیر؟<br /> در این راستا نظریه انتقادی در روابط بینالملل را مبنای کار نظری قرار گرفته است. با تکیه بر اسناد شورای امنیت و موارد وتوی ایالات متحده آمریکا این نتیجه حاصل شده است که حق وتو و سیاستهای فشار آمریکا شرایطی را مهیا کرده است که شورای امنیت نتواند به وظیفه خود در این موضوع عمل کند. بررسی قضیه فلسطین در شورای امنیت بار دیگرضرورت انجام اصلاحات در سازمان ملل و بویژه در شورای امنیت را یادآور میگردد.<br /> <br /> https://journal.iag.ir/article_56903_ae0c92b60ff7c0957fa48f5716319f4d.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-433172420111222Spatial Wide Spread of Democracy Phenomenon in the Worldپراکندگی فضائی پدیده دموکراسی در جهان10011956904FAزهرا پیشگاهیفردـ دانشیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه تهران، تهرانمحمد زهدی گهرپور- کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانJournal Article20090812 <br /> <br />Nowadays, democracy has become one of the concerns of different governments and people in the world. In this case, some countries have managed to provide this kind of government in its best form for the people residing within their border. Such countries have also managed to provide high levels of security in social, political and economic arenas for their people by securing speech and press freedom and also other rights expected by democracy. <br />Moving toward democracy was followed more strongly by coup d'etat in 1970s in a way that waves of democratization permeated most parts of the world and also today, governments have done their best to reach this lofty cause by establishing institutions. <br />The writers of this article intend to specify the formation of this phenomenon in the world and familiarize the readers with the kinds and forms of ruling political systems in different regions by looking in to data of the Economist’s index rating the (world) countries regarding democracy in 2008. <br /> <br /> این روزها دموکراسی بهعنوان یکی از دلمشغولیهای حکومتها و مردم کشورهای مختلف جهان درآمده است. در این میان تعدادی از کشورها توانستهاند این شیوه حکومت را به بهترین نحو ممکن برای مردم ساکن در قلمرو خود فراهم آورند. اینان با فراهم کردن آزادی بیان و آزادی مطبوعات و همچنین دیگر حقوق مورد انتظار از دموکراسی توانستهاند حاشیه امنیت بسیار بالایی در زمینههای مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای مردم خود فراهم آورند.<br /> حرکت بهسوی دموکراسی، از دهه 1970 و با کودتای نظامی در پرتغال با شدت بیشتری دنبال شد، بهطوری که تا پایان قرن بیستم، امواج دموکراتیزاسیون بیشتر مناطق جهان را درنوردید و امروز نیز در بیشتر کشورهای جهان، حکومتها با تأسیس نهادهای دموکراتیک، برای رسیدن به این آرمان تلاش کردهاند.<br /> نگارندگان با بررسی دادههای شاخص اکونومیست، که کشورهای جهان را در سال 2008 در زمینه دموکراسی رتبهبندی کرده است، سعی در مشخص کردن آرایش فضایی این پدیده در سطح جهانی و آشنا کردن خوانندگان با نوع و شکل نظامهای سیاسی حاکم در مناطق مختلف کُره خاکی دارند.<br /> <br /> https://journal.iag.ir/article_56904_947d620c489ce2c2e55fa411fe5c45e0.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-433172420111222Concept of Territory in Global Eraجایگاه مفهوم سرزمین در دوران جهانی شدن12013656905FAمحمدرئوف حیدریفرـ استادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه پیامنور، تهرانJournal Article20110125 <br /> <br />Territory is one of the essential pillars of political geography. But, there are a lot of discussion about dissubjectivity and unimportance of territory at the age of globalization. The discourses about deterritorialization have attracted the academic and scientific groups so much that some believe that Globalization equals deterritorialization. <br />This article with a neo-realism approach has tried to analyze the process of Globalization having territorial vision. In other words, while it dos not deny exterritorial and transnational processes but it put emphasis on reterritorialization of various phenomenon and processes at the age of globalization .The assumption is that territory and boundary can not be obliterated but their function have changed . Likewise, it is believed in this paper that for the needs of human to different and geography, the role of territory will remain for future and globalization and transnationalization do not diminish its role and situation in the communal human life. <br /> <br /> سرزمین یکی از محورهای کلیدی جغرافیای سیاسی میباشد. اما بحثهای زیادی در رابطه با کاهش اهمیت موضوع سرزمین در عصر جهانی شدن وجود دارد. در این زمینه بحث سرزمینزدائی توجه محافل دانشگاهی و علمی را به خود جلب کرده است، بهگونهای که برخی بر این اعتقاد هستند که جهانی شدن و سرزمینزدایی دارای معنای واحدی میباشند.<br /> مقاله حاضر با رویکردی نوواقعگرائی تلاش کرده است تا فرایند جهانی شدن را با دیدی سرزمینی تحلیل کند. به عبارت دیگر، درحالی که فرایندهای فراملی و فراسرزمینی انکار نمیگردد بلکه بر سرزمینسازی مجدد جریانها و پدیدههای گوناگون در دوره جهانی شدن تأکید میشود. فرض اصلی مقاله این است که سرزمین و مرز نمیتوانند حذف شوند، بلکه عملکرد آنها تغییر مییابد. همچنین، این اعتقاد نیز وجود دارد که نیاز انسان در رابطه با تفاوتها و جغرافیای آن، باعث میشود نقش سرزمین برای آینده تداوم یابد و جهانی شدن و فراملی شدن نقش و موقعیت سرزمین را در زندگی اجتماعی از بین نمیبرد.<br /> <br /> https://journal.iag.ir/article_56905_a185eee055a974076b6f940f1f050b3a.pdfانجمن ژئوپلیتیک ایرانفصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک1735-433172420111222An Analysis of the Viability of the South Asian States; A Study in Political Geographyتجزیه و تحلیل سازگاری کشورهای آسیای جنوبی؛ مطالعهای در جغرافیای سیاسی13716056906FAراتان کومار- دانشیار جغرافیا، دانشگاه پتنا، ایالت بیهار، هندوستانJournal Article20110522 <br />A state is said to be politically viable only when its territory and humanity are organized together, as a single unit in terms of a particular, distinctive idea, i.e. the ‘state-idea’ which justifies the existence of the particular state incorporating the diverse regions into it; the state must have a raison d’être-reason for existence. Viability is a measure of the effectiveness with which a state can be administered to fulfill the purposes to which the state was created. Each state, on being created, is required to formulate a set of purposes to which its citizenry must adhere, or can subscribe, which commands widespread support in the state, and is different from the purposes formulated by other states. Such a statement of purposes, with which the citizenry of the state can identify itself, constitutes the ‘state-idea’. It is the ‘state-idea’ that keep the state geopolitically organized, and resists the centrifugal forces, or the forces of disintegration to become active to cause geopolitically disintegration of the state. <br /> <br />The present paper aims to study the level of political viability of the South Asian States, India, Pakistan, Bangladesh, Nepal, Bhutan, Sikkim and Sri-Lanka, in terms of the fulfillment of the purposes, for which they were created. It, also, studies their raison d’être. The paper examines this aspect of the viability, in politico-geographical context, and framework. <br /> <br /> <br /> <br /> به لحاظ سیاسی کشور زمانی ماندگار است که سرزمین و انسانهای ساکن در آن بهگونهای سازماندهی شوند که بهعنوان یک واحد مشخص بهواسطه علت وجودی خود مجزا و قابل تشخص باشند، علت وجودی کشور توجیهکننده ادغام و ترکیب مناطق مختلف یک کشور با هم میباشد و دلیلی برای تداوم بقای کشور است. سازگاری، معیار سنجش مؤثری که کشور میتواند با آن در راستای مقاصد و اهداف خود که در راستای علت وجودی آن ایجاد شده است، حرکت کند. برای بهوجود آمدن کشور، باید مجموعهای از اهداف که توان ایجاد وفاداری شهروندان یا اشتراک آنها را داشته باشند، فرموله شوند و از اهداف فرموله شده سایر کشورها باید متفاوت باشند. چنین بیانهای دسته جمعی(علت وجودی) از اهداف مشترک است که ساکنان یک کشور به حفظ کشور خود و تشخیص آن از سایرین ملزم میشوند. علت وجودی بهلحاظ ژئوپلیتیکی سازماندهیکننده کشور در مقابل نیروهای گریزنده از مرکز است که برای تجزیه کشور فعال شده و کشور را به سمت فروپاشی سوق میدهند.<br /> مقاله حاضر با هدف مطالعه میزان سازگاری سیاسی کشورهای آسیای جنوبی متشکل از هند، پاکستان، بنگلادش، نپال، بوتان، سیکیم و سریلانکا از نظر میزان تحقق علت وجودی در زمینه جغرافیای سیاسی و چارچوب سازگاری تدوین شده است.<br /> <strong> </strong><br /> .https://journal.iag.ir/article_56906_297033626704774e3ba2cd545bb77e27.pdf