TY - JOUR ID - 55839 TI - بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری بین‌المللی در ایران با تأکید بر گردشگری ورودی JO - فصلنامه بین المللی ژئوپلیتیک JA - IGQ LA - fa SN - 1735-4331 AU - ویسی, هادی AU - مهماندوست, خدیجه AD - - استادیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه پیام‌نور AD - - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی، دانشگاه خوارزمی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 11 IS - 37 SP - 197 EP - 194 KW - گردشگری KW - گردشگران بین‌المللی KW - موانع توسعه گردشگری KW - ایران DO - N2 - گردشگری یکی از نیازهای انسان مدرن است و در میان بخشهای مختلف اقتصادی، بیشترین رشد و درآمدزایی داشته است. رونق یا کسادی گردشگری در کشورها به عوامل مختلفی بستگی دارد. ایران به‌عنوان یکی از کشورهای دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی ـ فرهنگی و طبیعی دارای جایگاه مناسبی از نظر جذب گردشگر بین‌المللی نیست. از این‌رو، این تحقیق به‌دنبال شناخت عوامل مؤثر بر عدم توسعه صنعت گردشگری در ایران است. روش انجام تحقیق به‌شیوه توصیفی کمی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و جامعه آماری 75 نفر متشکل از صاحبنظران، متخصصان و برخی مدیران دولتی بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار SPSS انجام شده است و از آزمونهای تحلیل واریانس یک‌طرفه و T تک‌نمونه‌ای برای سنجش تأثیر معناداری عوامل بر صنعت گردشگری ایران و از آزمون فریدمن برای رتبه‌بندی عوامل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که عوامل سیاسی داخلی و خارجی، نهادی و سازمانی، زیربنایی و اقتصادی تأثیر معناداری بر عدم توسعه گردشگری در ایران دارند و عوامل فرهنگی و دینی، امنیتی و جاذبه‌های گردشگری تأثیر معناداری به‌عنوان موانع توسعه صنعت گردشگری در ایران ندارند.   UR - https://journal.iag.ir/article_55839.html L1 - https://journal.iag.ir/article_55839_e4fbca7c0bffac1e160e55f7076f0cc7.pdf ER -